Deel dit artikel
-

Supermarkten maken afspraken over verantwoorde online verkoop van zelfzorggeneesmiddelen

Leden van het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) hebben afspraken over de verkoop van zelfzorggeneesmiddelen.

Zo wordt online duidelijk bij een product aangegeven of het om een zelfzorggeneesmiddel gaat. Daarnaast wordt de informatie gegeven die nodig is om een verantwoorde keuze te maken. Als een consument toch nog vragen heeft, wordt hij of zij doorverwezen naar een informatiewebsite.

Ook de afspraken die op de winkelvloer gelden, zijn opgenomen in de richtlijn. Zo moet in de supermarkt bijvoorbeeld goed duidelijk worden gemaakt welke producten zelfzorggeneesmiddelen zijn. Ook geeft de richtlijn invulling aan de extra wettelijke verplichtingen die gelden voor de verkoop van zogenaamde UAD-geneesmiddelen.

Supermarkten denken momenteel na over manieren om de kwaliteit van de verantwoorde verkoop van zelfzorggeneesmiddelen verder te verbeteren. Zo zetten zij (informatie)technologie volop in om de samenleving beter van dienst te zijn. Dat opent ook mogelijkheden voor innovaties gericht op het optimaliseren van verantwoorde zorg.

Een concreet voorbeeld is de mogelijkheid om digitale communicatie in de vorm van een online of (video)bel-oplossing op de winkelvloer in te zetten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond