SZW geeft websupers gelijk: eigen cao blijft van toepassing

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft vandaag besloten om e-commerce bedrijven, waaronder Picnic, opnieuw dispensatie te verlenen van de supermarkt-cao.
Met dit besluit erkent het ministerie dat fysieke winkels en online ondernemingen fundamenteel verschillende bedrijfsmodellen hebben. Daan Hermes, voorzitter van E-commerce Nederland: “E-commerce heeft zijn eigen cao, winkels hebben de hunne. Het is belangrijk dat beide elkaar met rust laten.”
Sinds 2020 heeft de e-commerce sector een eigen cao die goed aansluit bij de wensen van medewerkers en bedrijven. Met brede steun van 80 procent van de medewerkers is deze cao inmiddels voor de derde keer verlengd. Dat bewijst dat de arbeidsvoorwaarden in e-commerce concurrerend zijn, ook in een krappe arbeidsmarkt.
Ook supermarkten hebben al jarenlang hun eigen cao. De onrust is ontstaan toen zij de werkingssfeer daarvan uitbreidden naar online spelers. De supermarkt-cao is gemaakt voor fysieke winkels en zou e-commerce bedrijven opzadelen met wel 40% hogere loonkosten dan winkels, waardoor hun concurrentiepositie onmogelijk wordt. De dispensatie steekt hier nu een stokje voor. Daan Hermes: “winkels bij winkels, online bij online. Zo blijft innovatie kansrijk en concurrentie eerlijk.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond