Deel dit artikel
-

T-Mobile en Vodafone zoeken aansluiting vaste net

Vodafone gaat ADSL verkopen in Engeland en T-Mobile brengt in de VS een toestel op de markt waarmee binnenshuis via goedkoop VoIP gebeld wordt en buitenshuis via Gsm. Europese aanbieders van mobiele telefonie verschuiven hun werkterrein naar het vaste internet en vaste telefonie.

Bedrijven als KPN en Tele2 krijgen zien sinds kort uit een nieuwe hoek de concurrentie aanwassen. Internetproducten als Skype, Google Talk en MSN reduceren de kosten voor internationale telefoongesprekken aanzienlijk. En nu stappen mobiele telecombedrijven in ADSL en vaste telefonie. De eerste signalen daarvoor tekenen zich af in landen rondom Nederland.

Vodafone maakte gisteren bekend een groothandelscontract te sluiten met BT Wholesale. Vodafone begint voor het einde van het jaar met de verkoop van ADSL-abonnementen. Daarmee brengt het bedrijf mobiel en vast breedband bij elkaar in één pakket. Niet enkel op het vaste telefoonnet vindt convergentie van diensten plaats, maar ook op het mobiele datanet.

Engeland is het tweede land waar Vodafone de verkoop van ADSL-abonnementen combineert met mobiele telefonie. Twee weken geleden begon het bedrijf namelijk al in Duitsland met de verkoop van ADSL-abonnementen. De onderliggende infrastructuur wordt geleverd door zusterbedrijf Arcor. Het goedkoopste ADSL-abonnement in Duitsland kost 35 euro per maand.

Behalve Vodafone verkoopt ook Telefonica-dochter O2 sinds enkele weken ADSL-producten op de Duitse markt. Zowel O2 als Vodafone hebben in Duitsland reeds langer internetaansluitingen voor vaste computers via het UMTS-net. Dat is zinvol in rurale gebieden die niet voorzien zijn van vaste, breedbandige aansluitingen.

Telecombedrijf T-Mobile bereidt zich in Amerika voor op de lancering van een gecombineerd Gsm- annex VoIP-abonnement. Abonnees van T-Mobile At Home krijgen één toestel voor meerdere mobiele netwerken. Binnenshuis bellen ze tegen een goedkoop tarief via wifi en VoIP (internettelefonie). Zodra de beller het bereik van de Gsm-mast bij zijn huis verlaat, schakelt het toestel over van wifi naar het duurdere Gsm. Webuitgave Ars Technica heeft enkele foto's van het T-Mobile-aanbod.

T-Mobile investeert in Europa en de VS veel geld om op meer locaties en eerder dan zijn concurrenten mobiel internet te kunnen bieden.

In Nederland ligt de marktsituatie anders dan in bijvoorbeeld Engeland en Duitsland. De taart op het gebied van vast breedbandig internet is al behoorlijk verdeeld, nieuwe toetreders zullen veel geld en geduld mee moeten brengen om zich een marginale positie te verwerven. Orange Nederland verkeert sinds het bedrijf samen ging met Wanadoo Nederland in de positie om vast en mobiel met elkaar te vervlechten. Op korte termijn begint het bedrijf de verkoop van Unique, een telefoon waarmee ADSL-klanten binnenshuis via wifi/VoIP bellen en buitenshuis via Gsm.

Deel dit bericht

1 Reacties

Gijsbregt

Kijk eens naar de koers van Vodafone van de afgelopen maanden. Uit arren moede hebben ze hun global strategy verlaten en de Japanse dochter verkocht. Belangrijke reden de handhelds zijn niet hip genoeg, maar belangrijker nog: ze kunnen geen quad play aanbieden. En dat wordt de toekomst. Oude PTT's kunnen dat wel, zij hebben immers de kabel en bouwen in hoog tempo een TV-aanbod hierop. Vodafone had niets in de grond. Daar proberen ze nu via deze gebruikersconstructies verandering in te brengen. Maar bezit is hier cruciaal, want strategisch. Als je niet zelf de baas ben, lig je er ook zo weer af. Ben benieuwd of Vodafone op onze nationale, door kabelaars gedomineerde, markt de concurrentie aandurft. Voor voorbeelden: kijk eens naar de 4e poot van Tele2 (mobiel). Slimste is misschien nog wel om een hele generatie over te slaan en in zee te gaan met de glasvezeljongens (FIOS): http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=756195/sc=fc846d

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond