Deel dit artikel
-

T-Mobile: ‘Hyves-reclame is leerzaam’

Een spel op profielensite Hyves maakte deelnemers ‘slimmer’ op het gebied van mobiel internet. Initiatiefnemer T-Mobile heeft nu 45.500 vrienden op Hyves via het fictieve spelkarakter Wendy.

Voor de tweede keer hield T-Mobile een reclamecampagne van een paar maanden op Hyves met Wendy als hoofdpersoon. Ook dit jaar was de bedoeling om Hyvers bekend te maken met de mogelijkheden van mobiel internet. Of T-Mobile daarin geslaagd is, liet het onderzoeken door bureau Mediacon.

Zestig procent van de 768 ondervraagden zegt na afloop van het spel dat ze meer weet over mobiel internet. Veertig procent vond het dus leuk om met Wendy te krabbelen en feesten, maar stak er verder niets van op.

Als afgeleid effect van de spelletjes met Wendy zag T-Mobile zijn naamsbekendheid onder niet-klanten met 25 procent groeien. De bekendheid van T-Mobiles mobiele internetabonnement Web ’n Walk steeg met 37 procent.

Of de telecomaanbieder meer abonnementen is gaan verkopen sinds Wendy op het podium trad, is niet bekend.

Het spel werd afgelopen maanden intensief gepromoot op de profielpagina’s van 6 miljoen Hyvers. Toch kwam maar 58 procent van de Wendy-spelers op Wendy’s profielpagina en Wendyswereld.nl na een klik op een Hyves-advertentie. Kennelijk is het grote bereik op Hyves geen garantie voor veel verkeer op een landingspagina van een adverteerders.

Wendy zag haar vriendengroepje sinds februai in omvang stijgen van 35.000 naar 45.500. De teller op haar profielpagina staat nu op 364.000, een groei in het aantal pageviews van 57 procent.

Deel dit bericht

2 Reacties

Maarten van Heemskerk

Toont aan dat Hyves een goede bereikssite is, maar absoluut zeer matig scoort als het om conversie gaat. Ofwel branding ja, traffic/result nee. Daarnaast twijfel ik erover of Hyves een goede umfeld is om te adverteren. Voor T-Mobile kan ik me dat wel voorstellen, breede doelgroep en jong product, maar er draaien ook een hele hoop campagnes op die ik echt niet kan plaatsen en waarvan ik grote twijfel heb of het met het brand wel iets doet. Ben benieuwd of er 'posters' zijn die hier een kijk op hebben. (marketeers?!)

Sjef Kerkhofs

Hey Maarten, Ik ben het met je eens dat er nog een grote slag te slaan is op dit gebied. Momenteel zitten vooral veel aanbieders er puur voor de branding/exposure op. Toch zie je steeds meer bedrijven die zelf van hyves een interactieplatform maken voor hun merk. Zelf doen wij dit voor een klant met http://welovetshirts.hyves.nl, en ik zag gisteren ook dat LG een eigen hyve heeft opgericht. Dit is een andere, naar mijn mening interessantere vorm van het inzetten van SocialNetworks. Ik zie zelf inderdaad ook regelmatig adverteerders waarbij ik mijn vraagtekens zet betreffende doelgroepkeuze. Veel grote bedrijven willen perce investeren in Nieuwe Media, maar doen dit dan vervolgens op een 'traditionele' manier, zonder een goede analyse te maken vooraf. Vandaar dat wij dit met ons bedrijf StepFree ook als een dienst aanbieden….want bedrijven gaan vaak de mist in!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond