Omzet Takeaway sterk gestegen, verliezen ook
De omzet van Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, is vorig jaar met 49 procent gestegen naar 166 miljoen euro. Duitsland alleen al groeide 57 procent. Maar het verlies steeg ook, naar 40 miljoen euro tegen 30 miljoen in 2016.
Dat verlies is zonder meer het gevolg van sterk gestegen marketingkosten. Die gingen van 82 miljoen naar 116 miljoen euro (pdf).
Takeaway verwerkte vorig jaar 68 miljoen orders, 38 procent meer dan in 2016. Aan de omzet droeg dit keer ook Scoober bij.
Nederland was in 2017 goed voor een omzet van 74 miljoen en is daarmee de grootste markt. Duitsland volgt met 57 miljoen.
Ondanks de grotere verliezen, heeft de Nederlandse maaltijdbezorger onlangs nog een koopadvies gekregen van NIBC. De bank meent dat de doelen van Takeaway voor de middellange termijn, zeker wat betreft de Duitse markt, haalbaar zijn.
Een dezer dagen maakte het bedrijf de overname bekend van twee branchegenoten over in Bulgarije en Roemenië. Er werd 10,5 miljoen euro betaald voor de overnames van BGmenu in Bulgarij en Oliviera in Roemenië.
Inkomsten uit andere landen als Oostenrijk en Polen zijn vorig jaar met 75 procent gegroeid naar 34,2 miljoen euro.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond