Deel dit artikel
-

Talpa wil massa bereiken met site Big Brother

De site van Big Brother en andere interactieve diensten die rondom het programma zijn gebouwd, hoeven van Talpa in principe niet winstgevend te zijn. Dat zegt Erik Rezelman, manager interactive bij Talpa. De hoeveelheid traffic die de site genereert en het gevoel dat de bezoeker aan de Big Brother-site overhoudt, vindt Rezelman veel belangrijker. “Ik ga voor de massa,” zegt Rezelman. Ondertussen bezochten al meer dan 400.000 unieke bezoekers de site.

Rezelman wil in de eerste plaats vooral uit de kosten komen met Big Brother. “Wat we met Big Brother aan het doen zijn, moet aan het einde van de rit natuurlijk wel kostendekkend zijn. Het is niet zo dat ik verlies wil draaien met een site als Big Brother. Toch is hoe we het op het financiele vlak doen met de site van Big Brother niet het belangrijkste. Traffic is dat wel. Hoe meer mensen de live streams van Big Brother bekijken, hoe beter. Voor Endemol gelden natuurlijk hele andere wetten. Dat weet ik ook wel. Voor hen is het natuurlijk wel belangrijk dat er winst wordt gemaakt met de site. Voor mij is het slechts bijzaak. Ik wil van Big Brother een mooie showcase maken,” zegt de manager interactive van Talpa.

De internetactiviteiten en de mobiele diensten rondom Big Brother zijn volgens Rezelman in een aparte joint venture ondergebracht door Talpa en Endemol. Beide partijen hebben 50 procent in de joint venture en zullen de gemaakte kosten met elkaar verrekenen en de inkomsten delen. Endemol brengt inde redactie in in de joint venture, terwijl Talpa de kosten van de hosting bijvoorbeeld voor zijn rekening neemt. Een derde partij die bij de interactieve diensten van Big Brother betrokken is -maar verder niets met de joint venture te maken heeft- is sms-bedrijf Golden Bytes. Zij verzorgen de sms-diensten rondom Big Brother en verdienen daar samen met Talpa en Endemol ook aan.

Mensen die bijvoorbeeld op de hoogte willen blijven van ‘breaking news’ vanuit het Big Brother-huis kunnen zich daarvan op de hoogte laten stellen per sms. Wie zich abonneert op de nieuwsdienst, krijgt maximaal 7 sms’jes per week met daarin het allerlaatste nieuws. Een ’breaking news’-sms’je kost de gebruiker telkens 0,55 eurocent (de kosten voor het versturen van de sms door de carrier zijn daar nog niet bij inbegrepen waardoor de totale kosten nog hoger zullen uitkomen). Wie op die manier gedurende het hele Big Brother-seizoen (100 dagen) op de hoogte wil blijven, is een bedrag van rond de 50 euro kwijt. Wat een fors bedrag is voor het ontvangen van een paar nieuwsalerts. Bovendien moet degene die zich tussentijds wil afmelden voor de nieuwsdienst ook nog eens 0,25 eurocent betalen. Vraag is natuurlijk of dat wel aan gaat slaan.

Volgens Rezelman loopt het tot dusver nog geen storm bij de Big Brother-nieuwsservice. Hoeveel mensen zich er tot nu toe voor hebben opgegeven, wil hij in dit stadium daarom ook niet kwijt. “Wel zie ik nu al in dat we daar de bulk van het geld niet mee gaan verdienen. Er staat tegenover dat Big Brother nog maar net begonnen is en dat naarmate de uitzendingen vorderen meer mensen zich op de dienst zullen abonneren. Vergeet bovendien de inkomsten niet die straks door het televoting-systeem (stemmen per sms) zullen binnenkomen.”

Een andere manier waarmeeTalpa geld hoopt te verdienen aan Big Brother zijn de vier livestreams die te volgen zijn bij Versatel. De 20.000 abonnees van Versatel die een ADSL2+ hebben genomen, krijgen behalve live voetbalbeelden ook rechtstreekse beelden uit het Big Brother-huis (zonder dat ze daar extra voor hoeven te betalen) op de koop toe. Versatel betaalt Talpa en Endemol daarvoor een onbekend bedrag. Voor dat bedrag mag het de beelden wel exclusief uitzenden.

Volgens Rezelman gaat het om een substantieel bedrag. Verder is er ook nog een overeenkomst met Vodafone, maar die overeenkomst brengt niet veel geld in het laatje. “Hoewel er onder de streep waarschijnlijk geen winst gemaakt zal worden met de site, ga ik er wel vanuit dat we enkele tonnen zullen bijdragen aan de gehele omzet van Big Brother,” aldus Rezelman.

Sinds de start op woensdag 24 augustus 22.00 uur trok http://www.bigbrother.tv/ reeds 400.000 unieke bezoekers. Dit leverde volgens Talpa 5 miljoen pageviews op. Sinds de bewoners het huis hebben betreden zijn de gratis live streams van de gebeurtenissen in en rondom het huis ruim 1 miljoen keer bekeken. Omdat de streams zo goed worden bekeken, zal Talpa de hostende partij vanaf woensdag ook om meer capaciteit gaan vragen. Die capaciteit moet ervoor zorgen dat de live streams minder schokkerig worden

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond