Deel dit artikel
-

Zelfs de tandenborstel wordt slim

Tandenpoetsen wordt een digitale belevenis, als het aan Procter & Gamble ligt. Het Amerikaanse bedrijf toont op het MWC in Barcelona zijn Oral-B tandenborstel, die op de smartphone kan worden aangesloten.

De Oral-B SmartSeries 7000, die iets van driehonderd dollar kost, geeft informatie door aan een iPhone-app via Bluetooth, zodat in real time advies kan worden gegeven tijdens het poetsen. Ook wordt een grafiek opgemaakt die bekeken kan worden door de tandarts.

De tandenborstel was een van de vele aankondigingen in Barcelona op het gebied van de quantified self (zelfmeting). Ongeveer iedere smartphonefabrikant kondigde deze week wel een slimme armband met fitnesstracker aan. Samsung introduceerde maandag de Gear Fit, de eerste wearable met een 1,84 inch curved Super AMOLED-scherm. Ook deze armband fungeert als een real time fitnesscoach. Zo wordt het hartritme continu gemeten voor de meest optimale training.

Procter & Gamble is overigens niet de eerste met een slimme tandenborstel. In januari werd op de beurs voor consumentenelektronica CES in Las Vegas een soortgelijk product getoond onder de naam Kolibree, ‘de Fitbit voor je tanden’, naar de gelijknamige gezondheidsarmband. Ook deze tandenborstel, ontwikkeld door Fransman Thomas Serval, controleert of alle tanden en kiezen goed gepoetst worden. Anders dan Procter & Gamble stelt het bedrijf een API ter beschikking voor ontwikkelaars.

De tandenborstel van Procter & Gamble komt echter al in juni op de markt, ook in Europa.

Deel dit bericht

4 Reacties

Gerard

Oud nieuws. Tijdens Dreamforce (het evenement van Salesforce.com) werd door Salesforce en Philips al een smart toothbrush getoond, nota bene door Salesforce CEO Marc Benioff.

Jan Libbenga (redactie Emerce)

Philips heeft op dit gebied anders nog niks concreets aangekondigd. Hun Sonicare App, behorend bij hun huidige generatie elektrische tandenborstels, is slechts een losse app.

Gerard

Dan kan ik je aanraden de keynote te kijken van Dreamforce: http://www.youtube.com/playlist?list=PLScnZWsj0lrSMJfFDjpBc3vwYaBS21QKl

Je kunt jezelf ook wat tijd besparen en het verslag lezen: http://www.zdnet.com/salesforces-benioff-yes-your-toothbrush-will-be-a-marketing-tool-7000023389/

Maar goed, of het nu Philips wordt of Oral B: ik ben zeer benieuwd of er een markt is voor een dergelijk product.

Paul Haarman

Wat is de volgende stap? Slimme condooms? Vooruit Durex vraag maar patent aan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond