Deel dit artikel
-

Taxi-app Didi naar Australië

De Chinese taxi-app Didi Chuxing zet zijn agressieve groeiplannen voort en gaat later deze maand van start in Australië. Japan volgt daarna.

Vanaf 25 juni kunnen inwoners van Melbourne via een nieuwe app taxi’s oproepen. Althans, in Australië is de app nieuw. In China is hij zo groot dat het bedrijf het lokale filiaal van Uber uitkocht, in ruil voor aandelen. In Mexico ging het onlangs onder eigen vlag van start.

Australië is het tweede land waar Didi organisch groei nastreeft. Er is een eigen kantoor met eigen mensen dat daar de markt bewerkt. In Taiwan wordt met een franchisemodel gewerkt, in Brazilië werd de lokale partij 99 gekocht.

Eind vorig jaar haalde Didi vier miljard dollar aan nieuw groeigeld op bij investeerders. Dat geld wordt hoofdzakelijk geïnvesteerd in technologie en geografische expansie.

Uitbreiding vindt ook plaats via participaties. In Europa is Didi niet onder eigen vlag actief, maar heeft het een belang in Taxify (van Daimler). Op de thuismarkt van Uber is Didi op dezelfde manier een ‘concurrent’ via zijn belang in Lyft. En in zuid-oost Azië is het indirect een relevante speler via zijn investering in Grabb.

Deze markt voor mobiliteit on demand staat nog in de kinderschoenen. Start-ups, investeerders, technologiebedrijven en autofabrikanten hebben hun eerste posities ingenomen.

Foto: Paul Downey (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond