Tekort aan personeel nekt Coolblue vlak voor de beursgang

Coolblue kampt met een tekort aan bezorgers en personeel in zijn distributiecentrum in Tilburg, waardoor de winst de afgelopen maanden hard is gedaald. Dat blijkt uit niet-publieke rapporten van bankanalisten die betrokken zijn bij de beursgang en zijn ingezien door het FD.
De afgelopen maanden moest Coolblue noodgedwongen op de rem trappen, bijvoorbeeld door minder te adverteren of producten later te leveren. In een poging het personeelstekort weg te werken zijn de loonkosten van de beurskandidaat ‘plotseling gestegen’, schrijven analisten van Kepler Cheuvreux en Rabobank.
De winstgevendheid van Coolblue is in het derde kwartaal ‘met enkele procentpunten gedaald’ ten opzichte van de eerste helft van het jaar.
Coolblue heeft de tegenvaller volgens het FD vorige week dinsdag opgebiecht aan de begeleidende banken. Luttele dagen later kondigde de webwinkel zijn beursgang aan.
De gedaalde winst kan betekenen dat beleggers minder willen betalen voor Coolblue. Banken schatten de marktwaarde op zo’n 4 miljard euro, met een uitschieter naar 6 miljard.
De situatie kan tijdelijk zijn. De begeleidende banken verwachten dat de omzet de komende jaren hard blijft groeien, met groeicijfers die oplopen tot 29 procent per jaar. Daartoe moet vooral de expansie in Duitsland bijdragen, maar analisten van Kepler Cheuvreux en Rabobank schrijven dat het ‘ver van zeker is dat Coolblue de komende jaren inderdaad een significant marktaandeel in Duitsland kan veroveren’.
De beursgang van Coolblue wordt half oktober verwacht.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
MJB - Fresh Tuesday
Eens met de analisten. Zeker ook omdat Amazon in Duitsland een zeer sterke en dominante positie heeft binnen huishoudens. Dat zorgt ook voor transparantie in de prijzen van de producten die ook Coolblue wil verkopen in Duitsland. Daarnaast zijn er andere, grote online elektronica-verkopers in Duitsland. Kortom: ja, Coolblue zal met haar sympathieke marketing zeker ook Duitse klanten winnen, maar een belangrijke vraag is wanneer er bij de Oosterburen geld verdiend wordt. Hoe dan ook: Coolblue verdient alle lof en steun voor haar lef en inzet!