Deel dit artikel
-

Telecom Time: “Meer mobiele frequenties naar nieuwkomers”

Er moeten meer mobiele telecomfrequenties naar nieuwe partijen. Dat betoogde directeur strategie van Ziggo Mirko Mensink vanmiddag op Telecom Time in Houten. “Als de drie bestaande partijen de huidige marktdominante behouden, zullen ze blijven vasthouden aan verouderde zakelijke modellen.”

Mensink liet in het midden of hij Ziggo tot de nieuwe partijen rekende. De kabelaar verwierf samen met UPC vorig jaar 20MHz aan frequentieruimte bij de 2,6GHz-veiling. Volgens Mensink wordt de capaciteit binnenkort ook daadwerkelijk uitgerold, zij het niet in een keer.

Volgend jaar worden alle frequenties, ook die van de bestaande marktpartijen, opnieuw geveild. “Zeer uitzonderlijk”, vertelde telecomadvocate Marjolein Geus vanmiddag op Telecom Time. “Als ik dit in het buitenland vertel, moet ik het wel drie keer herhalen.”

Volgens Mensink van Ziggo zou het slecht zijn als de nieuwkomers veel moeten betalen voor de frequenties. Dan zou er minder geld overblijven voor innovatie. “Uiteindelijk moet je die investeringen doorberekenen aan de consument.”

Maar zou de overheid met een hoge opbrengst innovatie ook niet kunnen stimuleren? Mensink: “Als je 90 procent van de frequenties aan nieuwkomers geeft, ben ik ervan overtuigd dat voor de overige tien procent enorm veel geboden zal worden.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond