Deel dit artikel
-

Telecomaanbieders schikken in zaak over ‘gratis’ mobieltjes

De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte abonnementen met ‘gratis’ mobiele telefoons.

De komende maanden werken de partijen de details verder uit, maar het akkoord is al wel zo concreet dat de Consumentenbond de collectieve rechtszaken tegen de aanbieders intrekt.

De Consumentenbond en ConsumentenClaim waren sinds vorig jaar met de telecomaanbieders in gesprek over een tegemoetkoming voor consumenten naar aanleiding van twee uitspraken van de Hoge Raad. Die oordeelde in 2014 en 2016 dat de aangeboden toestellen niet ‘gratis’ waren, zoals werd voorgespiegeld in advertenties, maar dat het in feite ging om koop op afbetaling en consumentenkrediet.

Deze uitspraken hebben tot gevolg dat consumenten, afhankelijk van de abonnementsvorm, recht hebben op een financiële tegemoetkoming.

Consumenten konden zich tot 1 september aanmelden om in aanmerking te komen voor de tegemoetkomingsregeling.

De schade voor telecombedrijven kan wel eens zeer hoog oplopen. T-Mobile moest vorig jaat van de rechter een klant bijna 1100 euro terugbetalen, omdat de gratis iPhone die hem beloofd was, toch niet gratis bleek. Consumentenclaim, die de zaak had aangespannen, zei toen 70.000 mensen te vertegenwoordigen.

Photo by ROBIN WORRALL on Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond