Deel dit artikel
-

Telecompaper: Onafhankelijke MVNO’s halen MNO’s in

Het aantal mobiele klanten bij virtuele operators in Nederland, oftewel aanbieders zonder eigen netwerk, groeide tussen het derde kwartaal van 2017 en het eerste kwartaal van 2018 naar 6,81 miljoen. Het aandeel van deze partijen in de totale mobiele markt steeg tot 33 procent.

De marktgroei kwam vooral bij de onafhankelijke MVNO’s vandaan, meer dan van merken die bij de operators met een eigen netwerk (MNO’s) horen, zo blijkt uit Telecompapers nieuwe Dutch Mobile Virtual Operators Market-rapport.

In de zes maanden tot en met maart 2018 kregen MVNO-aanbieders er 76.000 simkaarten bij, versus slechts 200.000 voor de MNO-merken. Dit verschil werd voornamelijk veroorzaakt door een sterke groei bij MVNO Simpel.

Telfort, een merk van KPN, liet juist een daling zien. De andere merken wisten slechts kleine stijgingen in hun klanten aantallen te realiseren. De virtuele markt is daarmee nu gelijk verdeeld tussen de MVNO’s en de MNO-merken, met elk 50 procent van de markt.

De virtuele spelers wisten ook hun omzet te verhogen. De totale omzet in het eerste kwartaal bedroeg 212 miljoen euro, waarvan 40 procent bij de MVNO’s.

Het aantal actieve spelers is met 41 gelijk gebleven sinds 2017. De enige nieuwkomer was PrioCom, dat zich richt op een nieuw segment binnen de zakelijke markt: bedrijven voor wie bedrijf-kritische communicatie van groot belang is.

Dit bericht is 5 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond