Deel dit artikel
-

Telegraaf start na Sanoma ook concurrentie met bestaande advertentienetwerk

Telegraaf Media Group (TMG) heeft AdAudience, een eigen advertentienetwerk gelanceerd. Hiermee kunnen adverteerders inkopen op doelgroep en niet zozeer titels. 

Klanten willen specifieker inkopen en TMG biedt de mogelijkheid om dit te doen op een publiek, waarbij de doelgroep leidend is en de titel naar de achtergrond verschuift. Voorbeelden hiervan zijn retargeting, demografisch, geografisch en specifieke interesse gebieden. Op dit punt wil TMG ook de concurrentie aangaan met de bestaande netwerken. “We gaan niet op de prijs zitten, er moet tenslotte wel geld verdiend worden”, aldus Rein Vogel, commercieel verantwoordelijk voor AdAudience. Van Sanoma werd onlangs nog bekend dat deze speler advertentieruimte op sites van derden gaat exploiteren. Hierbij werd ingezet op prijs om een positie op te bouwen tegen concurrenten als WebAds en Hi Media.

Vogel is uiteraard van mening dat er wel degelijk geld te verdienen is met een eigen advertentienetwerk. “Als je ziet waar de groei zit in de displaymarkt, dan zit dat voor een deel in premium, maar er zit ook een enorme groei in het conversiestuk, als je kijkt naar Real Time Bidding.”  Hij vervolgt: “Er zijn veel meer pageviews beschikbaar dan er advertentieruimte is, dat willen we zo goed mogelijk vullen. En dat doen we op deze manier.”

De campagnes kunnen zowel binnen als buiten het netwerk van TMG ingekocht worden. AdAudience biedt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om door middel van reach extention in te kopen buiten het eigen productportfolio. Het advertentienetwerk bereikt volgens TMG maandelijks 63,2 procent van Nederland.

Niet alle externe sites worden meegenomen. “We hebben geen ondergrens ingesteld voor bezoekers, maar letten wel op kwaliteit. Zo hebben we nu bijvoorbeeld een afspraak met Microsoft, dat als we een doelgroep moeten bereiken waar wij maar 80 procent van halen, dat we de overige 20 procent bij hun kunnen halen. Het gaat bij ons om de bezoekers, niet de bezoeken.” TMG heeft onder meer Hyves in het portfolio en Sky Radio Groep. “Het is op termijn ook denkbaar dat die mee gaan draaien. Verder stellen we een doelgroep samen aan de hand van wat de adverteerder wil. Op basis daarvan kijken we binnen en buiten ons netwerk”, aldus Vogel. De verdeelsleutel voor externen is overigens variabel.

Aan het advertentienetwerk is een jaar lang gesleuteld. In deze tijd bracht TMG haar kennis op peil en werden de systemen ingericht. Inmiddels kent het advertentienetwerk met 70 klanten, waaronder bijvoorbeeld de Staatsloterij.

Op het gebied van verkoop van display werkt Telegraaf Media Nederland met Admeld. Daardoor kan de inkoop van display plaatsvinden op basis van Real Time Bidding.

Nederlandse adverteerders geven in 2010 voor 139 miljoen euro bruto uit aan displayreclame.

Bron foto: Amit Chattopadhyay (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Martin van der Meij

Enige nuance.
TMG lanceert AdAudience niet als een aanval op webads/himedia. Deze adnetwerken verkopen (vaak) namens andere publishers.
AdAudience biedt adverteerders de mogelijkheid om op audience basis in te kopen binnen het TMG netwerk én daarbuiten.
We beperken ons daarbij niet tot ons eigen netwerk óf de grotere Nederlandse website. We zoeken de bezoeker daar op waar hij naar verwachting het beste resultaat haalt voor de adverteerder.

Dit betekent tevens dat wij niet perse direct externe publishers zullen aansluiten. In de meeste gevallen kunnen wij namelijk de audience van de adverteerder (doelgroep/retargeting segment etc) ook bereiken via de bestaande Publisher Exchanges. Afgebakende deals met publishers is niet direct relevant omdat er per adverteerder (en dus audience) bepaalt wordt waar deze het beste te traceren is.
Feitelijk is elke website welke middels RTB te benaderen is een optie mits deze aan onze eisen voldoet (onze adverteerders komen niet op jabadabadu.nl oid).
Daarnaast gebeurt alles op basis van RTB. Op deze manier heeft de adverteerder dus geen “waste” in zijn inkoop en kan er per impressie worden bepaald wat er wordt betaald.
Dit maakt de verdeelsleutel ook variabel (basisprincipe van RTB = 2nd price)

Jan-Willem Sanders

Als ik het goed begrijp is het dus BT op het eigen netwerk en daarbuiten op basis van de TMG profielen? En hoe zijn die profielen dan opgebouwd? Op basis van Hyves, Abo data van de telegraaf?

Martin van der Meij

Het is BT data opgebouwd op het gedrag op het TMNL netwerk (geen hyves data dus) en er is ook nog geen offline data gebruikt (abo data) samen met data van de adverteerder zelf.

Martin van der Meij
Yield Manager

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond