Deel dit artikel
-

Telegraaf verkoopt Sugababes

Telegraaf Media Groep stoot de profielensites van Sugababes af. De leiding is actief op zoek naar een koper en spreekt met een tiental partijen.

Eerder deze week heeft TMG besloten om Sugababes in de etalage te zetten. De uitgever stootte als onderdeel van een strategische heroriëntatie eerder al de Hitkrant en Cosmogirl af. Nu volgt ook de digitale pendant van zijn jongerentitels.

Directeur Marc Friederichs bevestigt nu aan Emerce dat hij verkennende gesprekken is begonnen met mogelijk belangstellende kopers. “We zitten nog in de oriënterende fase en gaan langs bij mogelijke belangstellende partijen. Onder hen vallen uitgevers die zich op jongeren richten, maar ook sociale netwerken die in Nederland voet aan de grond willen krijgen”. Namen noemt hij niet.

Vorige maand signaleerde deze uitgave al dat het bezoek aan de TMG-profielensites behoorlijk terugliepen. Toen was echter nog geen sprake van een eventuele verkoop van het bedrijf.

Sugababes.nl en Superdudes.nl hebben 900.000 geregistreerde gebruikers, van wie er 350.000 als actief te boek staan. De sites genereren inkomsten uit reclame, maar ook via premium sms.

Grote uitgevers hebben geen vertrouwen meer in jongerensites. Ilse Media deed Kaboem en CU2 van de hand en verkocht begin deze maand zijn laatste jongerentitel, Yourscene. De jeugduitgaven van TMG blijken nu een zelfde lot beschoren.

De uitgever voert momenteel een kostenbesparende reorganisatie uit. Niet-kernonderdelen worden verkocht, zoals de buitenlandse activiteiten in Zweden en Oekraïne. Enkel het belang in ProSiebenSat.1 wordt gehandhaafd. TMG boekte over 2008 een internetomzet van 39 miljoen euro, een kleine 6 procent van de concernomzet.

Ook TMG-bedrijf narrowcastingbedrijf MediaLibrium staat sinds november 2008 in de verkoop. Anders, echter, dan op elders beweerd wordt is het verkoopproces volgens directeur Tijmen Bos niet afgerond. De vermeende overname door MediaLandscape omschrijft hij als ‘totale onzin’. De directie van MediaLandscape reageerde niet op een verzoek tot commentaar.

Deel dit bericht

6 Reacties

Bas van de Haterd

Hele gezonde ontwikkeling. Doen waar je goed in bent. Als er geen synergie is tussen onderdelen floreren ze bijna altijd beter als los bedrijf.

Insider

MediaLandscape heeft wel degelijk een akkoord met directie van TMG. Misschien weet Tijmen het zelf nog niet?

outsider

Een grote community op internet wordt doorgaans niet door een grote uitgever opgebouwd, maar door een creativeling met een leuk idee.Kijk hoe Fox Myspace laat mislukken, Sanoma CU2 en naar de successen van het oorspronkelijke Planet, van Twitter, Google, Hyves etc.

E Eerlijk

Beste Insider, waar baseer je dit op?

Michel H

Maar het leuke is dat MySpace niet door Fox is opgebouwd, CU2 niet door Sanoma en Sugababes niet door TMG. Net zoals MySpace lijdt onder het succes van Facebook, leed CU2 volgens mij onder Sugababes en lijdt Sugababes op dit moment onder het succes van Hyves. Dat heeft met TMG niet zoveel te maken.

anouk

ik had vernomen dat de profielensites eindelijk weer een beetje gingen lopen. meer bezoekers, meer activiteit. jammer dat tmg dan besluit om de boel in de verkoop te zetten. gerucht gaat dat de vorige eigenaar de boel weer op zich gaat nemen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond