Deel dit artikel
-

‘Telemarketingwet verandert niet veel’

Mathieu Paapst, expert op het gebied van privacy, ICT en recht, vreest heel weinig gaat gebeuren nu een nieuwe wet is aangenomen die telemarketing-telefoontjes eindelijk zou moeten stoppen. "Ik denk dat er een afname is van hooguit 20 procent van de telefoontjes. Maar in de meeste gevallen mogen de bedrijven die nu al bellen dat ook in de nieuwe situatie nog steeds blijven doen," vertelde hij zaterdag bij het programma Kassa.

Afgelopen week ging de Eerste Kamer akkoord met het initiatief voor de wetswijziging van Mona Keijzer, die vanaf 1 juli in werking gaat. De wijziging werd gepresenteerd als een verbod op telemarketing, maar 'onder voorwaarden'. Die voorwaarden blijken echter ruim. Zo kun je ook onder de nieuwe wet nog steeds gebeld worden door partijen waar je klant bent of bent geweest, tot wel drie jaar na dato. Ook kun je nog gebeld worden als je ergens een ‘opt-in’ toestemming hebt gegeven, bijvoorbeeld via een vinkje op een website of door privacy voorwaarden te accepteren, ook als dit voor het ingaan van de nieuwe wet heeft plaatsgevonden.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!