Tencent ziet omzet met 13% stijgen dankzij sterke groei in gamingtak

Tencent Holdings, het grootste technologiebedrijf van China op basis van marktwaarde, heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 13% geboekt. Die stijging is vooral te danken aan de sterke prestaties van de gamingdivisie.
Het bedrijf, tevens ’s werelds grootste uitgever van videogames en eigenaar van het populaire WeChat-platform, rapporteerde een kwartaalomzet van 180 miljard yuan (circa 24,97 miljard dollar) over de periode die eindigde op 31 maart (pdf).
De nettowinst kwam uit op 47,8 miljard yuan. Dat is lager dan de verwachting van analisten, die volgens gegevens van LSEG rekenden op 52,2 miljard yuan.
De omzetgroei is vooral te danken aan de heropleving van de Chinese gamemarkt, waar de regelgeving recent versoepeld werd na jaren van strikte beperkingen. Binnen China steeg de omzet uit gaming met 24 procent naar 42,9 miljard yuan. De internationale gamesdivisie groeide met 23 procent en behaalde een omzet van 16,6 miljard yuan.
Belangrijke titels die bijdroegen aan het succes zijn onder andere Dungeon & Fighter Mobile, dat in mei 2024 werd gelanceerd, en de shooter Delta Force, die in september uitkwam.
Tencent Music Entertainment Group, het toonaangevende digitale audioplatform van China, heeft in het eerste kwartaal van 2025 sterke resultaten geboekt. De totale omzet steeg met 8,7 procent ten opzichte van een jaar eerder en kwam uit op 1,01 miljard dollar. Deze groei werd vooral gedreven door een toename in muziekabonnementen en advertentie-inkomsten, en kreeg een flinke impuls door een eenmalige meevaller uit de investering in Universal Music Group.
De nettowinst toe te schrijven aan aandeelhouders steeg spectaculair met 201,8 procent tot 591 miljoen dollar. De totale nettowinst bedroeg 605 miljoen dollar.
De omzet uit muziekabonnementen groeide met 16,6 procent op jaarbasis tot 581 miljoen dollar. Het aantal betalende gebruikers steeg tot 122,9 miljoen, terwijl de maandelijkse gemiddelde opbrengst per gebruiker (ARPPU) opliep tot 1,57 dollar. De totale omzet uit online muziekdiensten bedroeg 800 miljoen dollar, een stijging van 15,9 procent, en omvatte naast abonnementen ook reclame, merchandise en concertopbrengsten.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond