Deel dit artikel
-

Tesla start Robotaxi volgend jaar, zet auto’s van gebruikers in

Tesla lanceert volgend jaar in de VS een netwerk voor autonome deelauto’s. Dat maakte topman Elon Musk gisteren bekend op zijn Autonomy Investors Day.

Tesla zet niet een uitsluitend een eigen vloot in voor zijn Robotaxi, maar stelt gebruikers in staat om hun eigen auto’s aan het netwerk uit te lenen. Tesla rekent een commissie van 25 tot 30 procent van de omzet.

Vandaar dat Musk denkt dat er volgend jaar al een miljoen deelauto’s kunnen rondrijden, vooropgesteld dat Tesla hiervoor toestemming krijgt. In principe ziet de Tesla topman geen problemen: er wordt immers gebruik gemaakt van bestaande auto’s die al op de weg rijden en niet worden aangepast.

De auto’s, voorlopig uitsluitend Model 3 en 5, werken met de Autopilot software die Tesla zelf heeft ontwikkeld. Om precies te zijn een nieuwe versie Autopilot Hardware 3.0, die voor Model 3, Model S en Model X wordt uitgerold. Dit systeem werkt met een neuraal netwerk om patronen te herkennen. Het systeem werkt via acht camera’s, maar maakt geen gebruikt van Lidar sensoren, die afstanden kunnen meten. Te duur en onnodig, aldus Musk gisteren.

Tesla gaat met zijn Robotaxi de concurrentie aan met Googles Waymo One, en denkt dat zijn netwerk goedkoper is: 0,18 dollarcent versus 2 of 3 dollar per mijl bij traditionele deeldiensten.

Musk had drie jaar geleden al het idee voor de Robotaxi, maar denkt dat de markt er nu rijp voor is.

Overigens had Musk gisteren ook minder goed nieuws voor de aanwezige beleggers: in het eerste kwartaal heeft Musk slechts 63.00 Tesla’s uitgeleverd, terwijl analisten er minstens 77.000 hadden verwacht.

Deel dit bericht

4 Reacties

Wouter

Opmerkelijk dat Emerce dit bericht van fantast Musk zonder kritische noot publiceer . Musk heeft maar een doel en dat is zijn aandeeltje redden, delivieries en demand vallen immers toch tegen en dat moet weggemoffeld worden. Dit idee van robot-taxi’s zeker als t Tesla’s zijn is compleet bizar en totaal not going to happen. Waar in dit bericht ook compleet overheen gelezen kan worden is dat Musk eind 2020 1 miljoen!!!! autonome-Tesla-Taxi’s zegt rond te laten rijden… Cumulatieve productie van Tesla in haar bestaan tot en met Q1 van 2019: 603,858 auto’s…. need I say more? Dit autopilot systeem is daar nog lang niet goed genoeg voor. Dagelijks crashen die dingen nog. Reken eerder op 2025 maar de kans dat Tesla als bedrijf dan nog in de huidige vorm bestaat acht ik klein.

Ardris

Er zijn wel meer zaken geweest waarvan ze dachten dat Elon Musk het niet voor elkaar zou krijgen. Denk aan de elektrische auto op zich, denk aan de goede dekking van oplaadpunten, denk aan distributie zonder dealers maar denk ook aan het terug laten komen van de eindtrap van de SpaceX raketten. Nieuwe ontwikkelingen zijn lastig te voorspellen vooral als je de initiatiefnemer bent. Het is goed daar kritisch naar te kijken maar het past naar mijn idee niet om daarmee dan maar het einde van zo’n bedrijf te veronderstellen. Het doet mij altijd een beetje aan de sympathisanten van Kodak denken. Ook die wisten zeker dat het nog heel lang zou duren of wellicht nooit te realiseren zou zijn.

Maarten Bennis - Bennis Unlimited

Maarten

Wouter

@Ardis dit precies exacte verhaal van autonomie heeft Musk ook in 2016 opgehangen(toen nog zonder die 1 miljoen Tesla’s eraan te hangen dat is wel nieuw) https://electrek.co/2016/10/19/tesla-fully-autonomous-self-driving-car/ Toen zou het echt heus waar in 2018 gebeuren. ondertussen stort vraag wel flink in van S/X en is Panasonic als accupartner ook niet meer zo positief aangezien ze verdere investeringen in Gigafactory in US hebben afgewimpeld. Tel daar ook nog bij op dat S/X modellen flinke productupdate nodig hebben ($) en dat Q1 deliveries flink tegenvielen. Dan kunnen we dr ook nog heel simpel bij zeggen dat de techniek nog lang lang lang niet ver genoeg is om zelfrijdende auto’s op straat te hebben. En de regels verbieden het dan ook nog steeds niet voor niets. 800+ Autopilot crashes and counting…. oftewel stockfluffing op zijn best.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond