Deel dit artikel
-

‘Tesla traint Autopilot in Europa’

De software van Tesla’s zou verklappen dat de autofabrikant zijn computers traint om autonoom over de Europese wegen te kunnen rijden.

Volgens een doorgaans goed geïnformeerde twitteraar vinden de testen momenteel plaats in niet nader genoemde Europese landen. Ook in China zouden de Amerikaanse auto’s rondrijden om de verkeersdynamiek aldaar onder de knie te krijgen.

Deelnemers aan de testritten zouden een geheimhoudingsverklaring hebben getekend. Daarom er hier, in tegenstelling tot de VS, geen video’s op YouTube waarin bestuurders hun ervaringen met de software delen.

De software die wordt getest, moet de auto uiteindelijk helemaal zelfstandig kunnen besturen. Daarvoor moet deze wel de lokale verkeersregels kennen, objecten rondom de wegen zien en overweg kunnen met gedrag van andere verkeersdeelnemers. Dat wordt nu aangeleerd.

De opgeslurpte data gaat vanuit de auto via het wifi van diens eigenaar naar AWS voor verwerking. Een team van honderden Tesla-medewerkers, zogeheten labelaars, identificeren vervolgens aan wat ze op de beelden zien. De auto leert zijn omgeving zodoende herkennen en begrijpen.

Behalve live leert de auto ook uit simulaties. In een nog te bouwen supercomputer worden variaties op talloze gegeven en praktisch ondenkbare verkeerssituatie aangeleerd.

Software om de auto’s volledig zelfrijdend te maken, kost 7.500 euro. Naarmate de autosoftware beter wordt, kruipt die prijs omhoog.

Het is niet bekend wanneer de betaversie van de geavanceerde software in Europa uitkomt. In de VS wordt de publieke bètatest in de komende dagen uitgebreid naar een grotere groep bestuurders.

De topman van BMW riep gisteren zijn concurrenten maar ook landgenoten VW en Daimler op om niet elk zelf een besturingssysteem voor elektrische auto’s te gaan ontwikkelen. Hoe een eventuele samenwerking eruit zou zien, besprak hij niet tijdens zijn toespraak op autobeurs IAA.

Foto: Rulenumberone2 (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Wouter

Autopilot is levensgevaarlijk, de mogelijkheden/vaardigheid van het systeem wordt door de goegemeente schromelijk overschat, Tesla wakkert die beeldvorming aan met als gevolg dat U en ik, totaal betrokken weggebruikers gevaar lopen. De autoriteiten falen enorm hard in het doorgronden van deze technologie en dus ook welke eisen men stelt aan de voorwaarde waarop deze technologie moet voldoen voordat deze kan worden gebruikt op de openbare weg. Spreek met experts zonder banden met Tesla en de conclusie is eenduidig, Autopilot heeft nu en in de komende 20 jaar geen autorijd-vaardigheid die uitkomt boven die van een flink beschonken 16 jarige, ondanks de veelal onstaafbare claims van Musk ten spijt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond