Deel dit artikel
-

The Social Conference: ‘Facebook blijft relevant’

Marketeers gisteren aanwezig op The Social Conference in Amsterdam willen ondanks alle ophef over privacyschendingen en campagnes als #deletefacebook nog geen afscheid nemen van het sociale netwerk. Ze vinden Facebook onmisbaar.

ING Bank, Frieslandcampina, Lidl en De Efteling, ze noemden gisteren allemaal Facebook als veruit het belangrijkste sociale kanaal. “We zien duidelijk rendement van adverteren op Facebook, na Facebook zetten we vooral in op YouTube,” zegt Harm Hensen, die zich het ‘sociale mannetje’ van de Efteling noemt. Hij ziet vooral de mogelijkheid om gericht te adverteren en het regargeten als belangrijke voordelen.

Regeringsleiders van de EU-landen hebben donderdag geëist dat Facebook de volledige bescherming van persoonsgegevens garandeert. Het Europees Parlement gaat daarnaast onderzoek doen naar het schandaal rond het omstreden bedrijf Cambridge Analytica.

Op marketeers maakt de ophef vooralsnog weinig indruk. Op de vraag van dagvoorzitter Roos van Vugt wie zijn Facebook account had opgezegd, stak slechts één persoon in de grote zaal zijn vinger op. Opzeggen is ook lastig, stelde het panel New Networks – over nieuwe sociale netwerken – vast. Volgens Nick de Bruijn (Favor) loggen veel mensen in op apps en andere online diensten via Facebook. “Als je opzegt, moet je je overal weer registreren. Daar heeft niemand zin in.”

Nieuwe sociale netwerken die Facebook zouden kunnen vervangen hebben het niet makkelijk: de nieuwsgierigheid naar nieuwe netwerken is over het algemeen groot, maar als je vrienden daar niet te vinden zijn, wordt de app al na enkele dagen niet meer gebruikt. Zo is menige introductie de mist ingegaan.

Het valt sowieso niet meer om netwerken aan Facebook of Instagram uit te dagen. Dat kun je alleen doen als je nichemarkten opzoekt, vertelden de deelnemers van het New Networks panel. Mark van der Heijden (Wanderbrief, een sociaal netwerk voor digitale nomaden): “Als je toegang hebt tot de massa, kun je heel snel nieuwe concepten uitproberen bij een zeer gerichte groep en die kennis meteen verzilveren. Als kleine partij kun je daar niet tegenop boksen.”

Vanuit de zaal kwamen wel suggesties voor alternatieven: zo zou Facebook altijd nog een betaalde reclamevrije variant kunnen introduceren, waarbij geen persoonsgegevens worden verwerkt. Veel van de aanwezigen gaven aan dat ze best een kopje koffie voor een bescheiden maandabonnement willen laten staan. Een andere mogelijkheid is dat gebruikers voor het delen van hun data zelf betaald krijgen. “Ik denk dat de vraag ‘Wat levert het mij op?’ steeds vaker gesteld zal worden”, zegt Nick de Bruijn.

Het panel Best Social Awards was gisteren wel kritisch op influencers. Een enkeling ziet de eerste barsten in deze markt. Hensen (Efteling): “Ik ga geen namen noemen, maar je hebt er bij die zich een megaster voelen en voor minder dan 60.000 euro niet uit hun bed willen komen. Wij willen best betalen voor bereik, maar er zijn grenzen.”

Fotografie: Peter Boer

Deel dit bericht

3 Reacties

Bert

Facebook is prima om als klant contact te zoeken met bedrijven, maar totaal ongeschikt om een community te bouwen. Het is het telefoonboek/gouden gids van 2018. Een die het minder lang volhoudt. En ik ben er ook mee gestopt, maar account wissen is lastig en niet nodig. Naam gewijzigd, alle posts verwijderd,alle vrienden verwijderd en het is nu een bedrijfscontactsite voor mij. Kom er nog één keer per week.

En die reclame snap ik nog steeds niet. Heb geen adblocker op telefoon en krijg toch nooit reclame in tijdlijn. Echt nooit.

Heleen

Beetje gevaarlijk als je Facebook ziet als onmisbaar! Het is niet meer dan een tool in de marketingmix, maar als je Facebook als onmisbaar ziet, dan heb je hen teveel macht gegeven!

Stefan - BlueFieldAgency

@Heleen. Klopt, het is een tool in de marketingmix. Maar omdat er, vooralsnog, zeer veel gebruikers actief zijn is het een onmisbare tool in de mix. Er is nog steeds veel rendement uit te halen. Hetzelfde geldt voor Google bijvoorbeeld. Mochten de gebruikers massaal weggaan, dan komt er gewoon weer een ander kanaal dat ‘onmisbaar’ is binnen de mix.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond