Deel dit artikel
-

Thuisbezorgd test nieuw verdienmodel

Thuisbezorgd.nl test een nieuw verdienmodel waarbij restaurants gaan betalen voor de positie van hun vermelding. Hoe meer ze betalen, hoe hoger ze in het overzicht of een subcategorie verschijnen.

Het betreft vooralsnog een proef maar, zo vertelt een werknemer van het bedrijf aan RTL Z, het ziet ernaar uit dat het deze commercieel zal worden uitgerold.

Thuisbezorg noemt de nieuwe reclameoptie TopRank. Net als AdWords bij Google betalen bedrijven ook op de restaurantsite een x-bedrag voor een hogere positie in een overzicht. Hoe hoger de positie op de pagina, hoe meer deze kost.

TopRank zou realtime werken, wat inhoudt dat restaurants tot op de minuut of het uur nauwkeurig kunnen aangeven wanneer ze minimaal op welke positie willen staan. Het gevolg is dat de prijs voor de topposities bij schaarste – dus op piektijden – drastisch kan stijgen.

Een deelnemer aan de proef vertelt aan RTL Z dat het voor de consument niet duidelijk is of een restaurant heeft betaald voor een toppositie in het resultatenoverzicht of niet.

Het is verder niet duidelijk of en welke analyticstools horeca-ondernemers krijgen van Thuisbezorgd of het rendement van hun investering te berekenen.

Horeca-ondernemers klagen al langer of de naar hun idee hoge commissies die ze moeten betalen aan het Nederlandse label van Takeaway.com. Het is niet duidelijk of de introductie van TopRank variatie gaat brengen in de hoogte van de gevraagde commissie.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jelle

Wordt zo voor de kleine restauranthouder steeds lastiger. Marges komen hierdoor verder onder druk te staan.

Wim

Dit is exact het soort machtsmisrbuik waarvoor bedrijven als Google en Facebook megaboetes krijgen.

Pfffff

Schande, restaurants mogelijkheden geven meer geld te verdienen. Wat een criminelen!

Kees

Jitse Groen heeft weer iets gevonden om hardwerkende horeca-ondernemers een poot uit te draaien. De commissie is door de jaren heen al verhoogd van 6 via 12 naar 13 procent. En nu dit.
Wat Groen met al dat geld doet, is een duur huis kopen aan de strandboulevard in Noordwijk en televisiekijkers terroriseren met tv-reclames van het type “Dit programma wordt mede verpest door Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl”. Opdringerig en onbeschoft. Tv-kijkers kunnen dus wat hem betreft net zozeer barsten als horeca-ondernemers. Ik heb dan nog nooit wat via Thuisbezorgd.nl besteld en zal dit ook nooit doen. Zo’n bedrijf als dit moet verboden worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond