Thuiswerkers kochten 400 miljoen aan kantoorproducten

Meer dan twee op de vijf thuiswerkers hebben kantoorproducten gekocht voor de thuiswerkplek. Gemiddeld gaven zij 359 euro hieraan uit. Dit komt neer op bijna 400 miljoen aan kantoorproducten voor heel Nederland, zo blijkt uit de Thuiswerk Monitor, een grootschalige meting van Multiscope onder meer dan 3.000 Nederlanders in loondienst.
Het merendeel van de aangekochte artikelen betreft computeraccessoires en meubilair. Een kwart van de thuiswerkers heeft de werkplek geoptimaliseerd zonder iets te kopen. De helft van alle thuiswerkers heeft geen bijdrage van de werkgever gekregen.
Vorig jaar werd al duidelijk van thuiswerkers massaal artikelen voor hun werkplek bestelden.
De voornaamste kantoorproducten die werden aangeschaft zijn computerschermen (30%) en bureaustoelen (30%). Een kwart van de thuiswerkers heeft een bureau (25%) aangeschaft. Een bijna even groot deel kocht laptops (12%) en laptopstandaarden (12%). Printers zijn met 5 procent een stuk minder populair.
Bureaus kocht men voornamelijk in fysieke winkels. Bureaustoelen zijn vooral
online aangeschaft. Thuiswerkers bestelden beide producten het vaakst bij IKEA. Daarentegen werden zowel laptopstandaarden (64%) als computerschermen (49%) weer vaker online gekocht. De voornaamste aankoopkanalen hiervoor waren Coolblue en bol.com.
Uit onderzoek van Nyenrode blijkt dat niet iedereen gelukkig is met het thuiswerken. Het missen van face-to-face en informeel contact met collega’s werd in het eerste onderzoek in de zomer al genoemd door twee op de drie respondenten. Dat aantal is sinds de tweede coronagolf gegroeid tot meer dan 3 op de 4. Het ervaren van minder werkvreugde is daarbij gekomen.
Ondervraagden gaan minder op in hun werk, missen inhoudelijke en sociale diepgang en zijn overall minder gelukkig tijdens hun werk. Zo geeft 21 procent aan zich slechts af en toe opgewekt te voelen in hun werk. Dat is ruim een kwart meer dan de 16 procent uit de eerste onderzoeksronde.
Het aantal dagelijkse digitale communicatie-uren is verder gestegen en ook het aantal grootverbruikers van digitale communicatiemiddelen is toegenomen. Op dit moment communiceert 32 procent van de respondenten gemiddeld 5 uur of meer per dag online; in de zomer was dit 21 procent. Ondanks deze toename, ervaren velen ook een dalende behoefte om deel te nemen aan online activiteiten als dat niet noodzakelijk is.
Foto Ken Tomita van Pexels
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond