Deel dit artikel
-

Thuiswinkel Quelle actief in Nederland

De grootste aanbieder van thuiswinkelen in Europa, het Duitse Quelle AG, heeft een Nederlandse site en catalogus gelanceerd. Quelle opent daarmee de concurrentie met Wehkamp, dat afwachtend reageert. "Er is ruimte om gezamenlijk te groeien", aldus Oscar Diele van Wehkamp.

Over de mogelijke komst van Quelle Nederland werd in mei al bericht door MarketingTribune, maandag was de officiële lancering van de site en de catalogus. Op de site Quelle.nl worden 450 producten aangeboden, binnen categorieën als mode, woonartikelen en elektronica. Er zijn twee betaalmethoden ingesteld: contante betaling achteraf (via acceptgiro), of gespreide betaling in maandelijkse termijnen.

Quelle is onderdeel van het Duitse KarstadtQuelle en verkoopt via zowel winkels (met name in Duitsland) als via catalogus en internet. In het eerste kwartaal steeg de online omzet van KarstadtQuelle met 45 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, zo maakte Quelle AG vorige week bekend. Het bedrijf verwacht voor geheel 2003 een online omzet te behalen van "minstens 1,5 miljard euro".

Het beursgenoteerde KarstadtQuelle bezit verder ook Neckermann , op de Europese markt voor homeshopping de vijfde positie bezet. In Nederland is Neckermann met een netto-omzet van 175 miljoen euro het tweede bedrijf voor homeshopping, na Wehkamp. Met de introductie van Quelle lijkt KarstadtQuelle juist te concurreren met het eigen Neckermann, maar de positionering van beide bedrijven is anders, aldus het bedrijf.

"Quelle is rationeler, iets minder trendgevoelig dan Neckermann, strak in de prijs, maar geen discounter", zegt directeur Jan Boddaert van Quelle Nederland. "Zowel Quelle als Neckermann richten zich op de familie. Quelle is de thuiswinkel voor de iets oudere familie, iets minder trendy, nog wat meer gericht op kwaliteit en prijs. Neckermann zal zich nog meer gaan richten op de jongere familie en zal de emotie wat steviger aanzetten."

Met de strategie van twee merken verwacht Quelle het marktaandeel in Nederland op te kunnen voeren. "Doel is om in 2005 met Quelle Nederland 50 miljoen euro omzet te behalen", aldus Boddaert. Daarmee neemt Quelle een positie in ver achter Wehkamp, dat vorig jaar alleen via internet al 100 miljoen euro omzet behaalde. Onlangs was de online omzet bij Wehkamp voor het hoger dan verkopen via de catalogus of telefoon. Gezamenlijk met Neckermann lijkt Quelle de positie van Wehkamp wel te kunnen bedreigen.

Wehkamp , de grootste thuiswinkelorganisatie in Nederland, zegt met de komst van Quelle niets te veranderen aan de eigen koers. "Quelle is zeker een concurrent", reageert Oscar Diele, bij Wehkamp verantwoordelijk voor e-commerce. "Wat positionering en assortiment betreft denk ik dat er verschillen zijn, maar we wachten nog even af. Ik heb de catalogus van Quelle nog niet gezien." Diele zegt dat er ruimte is "om met elkaar te groeien". In vergelijking met andere landen is Nederland, afgemeten in het aandeel thuiswinkelen op de totale detailhandelomzet, "een middenmoter", aldus Diele. "Ik denk dat daar nog ruimte ligt."

Directeur Boddaert van Quelle spreekt in soortgelijke bewoordingen. "Ons doel is het om het aandeel homeshopping in de totale retailbestedingen te laten stijgen. Dat doen we niet door marktaandeel van Wehkamp af te snoepen." Christoph Achenbach, bestuursvoorzitter van Quelle AG, spreekt van "een stormachtige ontwikkeling" van e-commerce. Vorig jaar bedroeg de groei 50 procent, zo meldt hij. "Het aandeel in de totale omzet in Duitsland bedraagt bij Quelle reeds 15 procent, bij Neckermann ongeveer 9 procent." In mei hadden de Duitse sites van Neckermann en Quelle meer dan 9 miljoen bezoekers, aldus Achenbach. "Steeds meer vaste klanten van onze homeshoppingorganisaties maken voor hun bestellingen gebruik van internet. De komende vijf jaar houden rekening met een verdubbeling van de online vraag."

Deel dit bericht

2 Reacties

E. Slengard

Als de klant niet op de hoogte gesteld mag worden hoe jullie policy is, is er iets vreemds aan de hand met de zaak. 1 Keer bellen voor een order en opnieuw gebeld worden door een verkoopster, niet mogen weten waarom dat gehanteerd wordt roept toch om vragen.Wanneer is de levering dan vraag ik mij af, 4 weken na de bestelling? Het schort enorm aan service, maak zaken transparant zodat de klant weet wat waarvoor nodig is. Het lijkt wel een detectieve bureau. De klant van vandaag is mondig en daar lopen jullie ver achter.Kwaliteitsverbetering naar de klant zo opgepakt moeten worden. Daar kan ik niets in terug, simpel vanwege de "GEHEIMHOUDINGSPLICHT". Als was die er, het kunnen verkopen naar de klant is een kunst die jullie zeker nog moeten leren. Er zijn meerdere postorderbedrijven, jullie hebben ook heel leuke spullen, maar onder dit beleid geloof dat iedere klant die zich bewust is van zijn rechten afknapt van quelle. Heel jammer want qua kleding- en schoenenassortiment scoren jullie wel hoog. Gelukkig zijn er meer huizen dan kerken en heeft de klant daardoor meer keus en kan rekenen op een professionele benadering bij andere aanbieders.

Piet

Het is wel duidelijk dat ze redelijk nieuw zijn hiero, want ik w8 al 8 weken op een bankstel en een bed! Ik dus bellen; ja meneer we hebben er nog niets over gehoord, uw aanbetaling is gedaan inderdaad, maar verder weten we nog niets…. Inderdaad jullie weten nog niets, maar ik nog minder, behalve dat ik al heel lang wacht……..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond