Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org wil aanpak Chinese prijsstunters

Thuiswinkel.org maakt zich zorgen over Chinese webwinkels als Aliexpress, Light-in-the-Box en Deal Extreme die volgens directeur Wijnand Jongen ‘onvoorstelbaar goedkoop’ zijn, maar zich niet aan de regels houden. Dat vertelt Jongen aan VNO-NCW.

‘Op het gebied van e-commerce zijn Nederland en Europa het braafste jongetje van de klas. Wij houden ons netjes aan alle regels en misleiden de consument niet. Maar veel Chinese webwinkels die zich richten op de crossbordermarkt – export vanuit China – denken heel anders over het vertonen van goed gedrag,’ zegt Jongen. Deze bedrijven misleiden consumenten, gebruiken leemtes in wet- en regelgeving en zien dan later wel of het past.

De aanbieders verzwijgen onder meer dat de consument aan de deur nog fikse douanekosten moet betalen.

Chinese bedrijven krijgen volgens Jongen niet alleen staatssteun van hun eigen overheid omdat die de export wil stimuleren, maar Europese postbedrijven ondersteunen dat proces ook nog eens. China heeft een speciale status als ‘derdewereldland’ waardoor Europese postbedrijven speciale tarieven moeten aanbieden van de WTO.

Eens in de vijf jaar wordt die status bepaald door de WTO. Wat Jongen betreft wordt die aangepast. ‘Daar moet het kabinet zich hard voor maken. Daarnaast zal er ook echt iets in China moeten gebeuren.’

Deel dit bericht

3 Reacties

Eduard

“De aanbieders verzwijgen onder meer dat de consument aan de deur nog fikse douanekosten moet betalen.”

Oh?

Aliexpress: http://activities.aliexpress.com/adcms/help-aliexpress-com/customs_related_issues.php
Light-in-the-box: http://www.lightinthebox.com/knowledge-base/c1229/a3021.html
Dealextreme: http://cs.dx.com/FAQ/Detail/523

Robert

Mooi voorbeeld van niet tegen je verlies kunnen. Komende jaren zal het een feestje voor azie zijn. Wij moeten niet zo pruimen dat ons feestje is afgelopen.

Wij hadden vroeger ook onze eigen regels die ons prima uit kwamen dus niet zo zeuren.

Ilse

” ”
De aanbieders verzwijgen onder meer dat de consument aan de deur nog fikse douanekosten moet betalen.
” ”

Niks verzwijgen. Je kan in China niet weten wat postnl opeens wil berekenen. Daarnaast heb ik nog nooit douanekosten moeten betalen bij genoemde bedrijven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond