Thuiswinkel.org terughoudend over zondagbezorging

Thuiswinkel.org heeft zijn twijfels over de bezorging op zondag, waarmee PostNL afgelopen zondag is gestart. Samen met webwinkel Coolblue is een test gestart.

Thuiswinkel.org erkent de toegevoegde waarde die bezorging op zondag biedt, maar wil niet dat dit ten koste gaat van de kleinere webwinkels.

Webshops moeten rekening houden met extra klantvragen op zondag. Daarnaast moeten ze op zaterdag voortaan extra pakketjes inpakken. PostNL hoopt dat het totaal aantal pakketten met de zondagbezorging zal toenemen. De branchevereniging schrijft: ‘Het gevaar is dat de concurrentie webwinkeliers verplicht stelt om op zondag te leveren, maar dat dit niet direct zal leiden tot extra omzet.’

Daarnaast is het nog niet duidelijk of bezorging op zondag binnen de gebruikelijke tarieven gaat vallen. Thuiswinkel.org wil PostNL oproepen om hierin geen onderscheid te maken, aangezien ‘het gevaar dan bestaat dat deze extra service zal leiden tot verdere prijsverschillen tussen de grote en kleinere aanbieders.’

3 Reacties

Innovate or die toch? Wanneer de behoefte van je doelgroep veranderd moet je als ondernemer je organisatie aanpassen. Kan je dat niet en zijn er dus betere alternatieven dan verlies je je bestaansrecht. Zondags levering is exact hetzelfde als open zijn tot 08:00 , wat vervolgens 22:00 werd en nu bij coolblue middernacht is geworden. Meer mogelijkheden en service voor de klant, zoiets moet je niet willen tegenhouden.

Iedereen kan het winnen van coolblue, zolang je maar iets biedt waar behoefte aan is en wat je concurrentie niet biedt. Dat kan een product zijn, kennis, prijs, aanbod, locatie etc. Misschien moeten de kleine ondernemers genoegen gaan nemen met een wat kleiner stuk van de taart, maar dat is nu eenmaal zo als je geen marktleider bent.

Thuiswinkel.org ziet zondagbezorging als een logisch vervolg op de trends die plaatsvinden binnen de dynamiek en ontwikkeling van de e-commerce markt. Dit in tegenstelling tot eerdere berichtgeving, waarin de intentie is gewekt dat Thuiswinkel.org hier negatief tegenover zou staan. Daar is geen sprake van.

Het is nooit de bedoeling geweest om zondagsbezorging vanuit een negatief oogpunt te benaderen. Het eerder abusievelijk op de website van Thuiswinkel.org geplaatste artikel heeft dan ook niet de mening van de vereniging verwoord. Juist nu de ecommerce sector groeit en consumenten steeds meer behoeften hebben aan bezorging in het weekend, verwelkomen wij het initiatief van Post.nl. Bezorging op alternatieve tijden is een positieve trend, waarin er tegemoet gekomen wordt aan de wensen van de markt. Sterker nog, Thuiswinkel.org heeft in eerdere position papers juist gepleit voor bezorging op tijden dat consumenten veel thuis zijn. Het is vervolgens aan de markt -postbedrijven, webwinkels en consumenten- om nieuwe initiatieven zoals het bezorgen van pakketjes op zondag te waarderen.

Als je niet mee kan of wilt als kleinere webwinkel, waarom zou je dan nog doorgaan. Stel je zelf de vraag, waarom zou de klant bij jouw bestellen als het elders sneller of goedkoper kan?

Wij zijn zelf nu ook al open van 06.00 tot 00.00 uur, omdat de klant daar zelf vraagt.

Het is goed dat de Thuiswinkel.org zich zorgen maakt, maar kunnen “kleinere webwinkels” deze keurmerk wel betalen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug