Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org: Duurzaamheid op agenda webwinkels

Webwinkels moeten nadenken over hun rol in de wereld en aan klanten vertellen over wat ze doen aan duurzaamheid. Thuiswinkel.org signaleert nakende interesse voor dit thema.

De belangenorganisatie publiceert een lijst met vijf trends over duurzaamheid in e-commerce.

Nogal rooskleurig klinkt het: “De consument krijgt meer informatie over de duurzaamheid van het product evenals de mogelijkheid om te filteren op duurzame producten.” Het is maar de vraag in hoeverre het geven van dit soort productinformatie uit een actieve handeling van de winkelier komt.

“Ook de e-commercesector moet steeds beter meetbaar maken hoeveel CO₂-impact er samengaat met de mobiliteit”, valt ook te lezen. De implicatie is, dat webwinkels zelf aan hun klanten moeten kunnen vertellen wat hun CO2-uitstoot is en eventueel wat ze eraan doen om die footprint te verkleinen.

Andere trends zijn klimaatneutrale bezorging per fiets en de ontwikkeling van herbruikbare en kleinere verpakkingen.

Foto: Eugene Peretz (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Ivo Schoutsen

Tijd om op te schalen. Van testfase met StreetScooters (DHL) naar de gehele vloot op electriciteit of waterstof. Kijk naar Picnic, die volledig op electrische levering heeft ingezet, plus slimme route software en een intelligent warehouse. Interessant om te kijken in hoeverre partijen vergroening zelf oppikken of dat ze via CO2-registratie gedwongen moeten worden. Vermoed dat een deel met het laatste in de juiste richting gestuurd moet worden. Maar mogelijk is er rond 2023 het keerpunt dat electrisch operationeel goedkoper is dan conventioneel. In dit artikel staat ‘fotoprint’, misschien is de autocorrectie overijverig geweest -> ‘footprint’.

Erwin Boogert

Je hebt gelijk over ‘fotoprint’. Gecorrigeerd.

Dank voor het melden. En voor je constructieve bijdrage.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond