Thuiswinkel.org levert webwinkels data CO2-uitstoot

Thuiswinkel.org gaat webwinkels recente en accurate data geven met CO2-berekingen van bezorgingen van pakketten aan consumenten.
In een speciaal dashboard krijgen shops die ervan gebruik maken inzicht in zijn eigen data. Hiertoe sluit de belangenorganisatie voor de Nederlandse e-commercemarkt een overeenkomst met dataleverancier BigMile.
Deze partner brengt via een API zijn data naar het portal Bewust Bezorgd. Het format voldoet aan geldende Europese standaarden voor het vastleggen en rapporteren van data over emissies uit transportdiensten.
“Zo kan de gehele retailsector zijn uitstoot op dezelfde manier rapporteren, reduceren en compenseren”, zegt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org.
De emissieportel bestaat al sinds 2019, maar de nieuwe samenwerking voorziet gebruikers nu van betere, actueler data.
Webwinkels krijgen hiermee een middel in handen om hun CO2-uitstoot te berekenen. Daaruit vloeit voort dat ze manieren kunnen zoeken om die uitstoot terug te dringen. Ten Ham vult aan: “Dit betekent dat de consument altijd in staat gesteld kan worden om de duurzaamste afleveroptie te kiezen, ongeacht de vervoerder waar de retailer mee werkt.” Bovendien kunnen winkels die informatie opnemen in rapportages een zakelijke partners, afnemers en eindconsumenten.
Op dit moment voeren BigMile en Thuiswinkel.org enkele pilots uit met omnichannel retailers, om ook levering vanuit winkels mee te kunnen nemen in het model.
Foto: Sandor Somkuti (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond