Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org start bemiddeling en certificering platformen

Thuiswinkel.org start een onafhankelijke bemiddelingsdienst naar aanleiding van de Platform-to-business-verordening (P2b-verordening) die sinds 12 juli van kracht is. De verordening verplicht platformen tot het inrichten van een intern klachtenafhandelingssysteem met twee of meer externe bemiddelaars.

In Artikel 17 van de P2b-verordening worden partijen opgeroepen een Code of Conduct (gedragscode) te ontwikkelen. Thuiswinkel.org heeft in samenwerking met haar Europese koepelorganisatie Ecommerce Europe een dergelijke gedragscode tussen platformen en verkopers opgesteld. Deze Code of Conduct dient onder meer als basis voor de externe bemiddelingsdiensten die Thuiswinkel.org uitvoert voor platformen.

De P2B verordening geldt voor alle platforms waarop ondernemers gevestigd in de EU hun producten of diensten aanbieden. Dit geldt ook voor platforms die niet met hun hoofdvestiging in de EU zijn gevestigd, maar die daar wel actief zijn, zoals Facebook, Google en Amazon.

Ook wanneer consumenten kopen via platformen, willen ze de garantie dat ze zakendoen met een betrouwbare partij. Om het vertrouwen van consumenten te vergroten, heeft Thuiswinkel.org afgelopen maart al de certificering van verkopers op platformen gelanceerd.

Nieuw is dat ook platformen zich kunnen laten certificeren. De markt heeft zich zo ontwikkeld dat de Thuiswinkel Waarborg-certificering en het bijbehorende logo niet meer passend zijn bij platformen. Platformen verkopen namelijk niet alleen zelf producten, maar bieden ook verkoopruimte aan andere partijen. Met deze nieuwe vorm van certificeren, kunnen partners aantonen dat zij aan de geldende wet- en regelgeving voldoen en dat kopers bij hen gebruik kunnen maken van klachtenbemiddeling.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond