Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org start nieuwe voorlichting terugbetalen webshops

Thuiswinkel.org gaat naar aanleiding van de klachten van de Consumentenbond over retourzendingen zijn leden actiever voorlichten over de regelgeving. Bijna de helft van de door de bond onderzochte winkels betaalt niet binnen de daarvoor gestelde termijn nadat de consument een product retour stuurt.

De termijn waarin een webshop moet terugbetalen is ‘zo spoedig mogelijk’ en uiterlijk 14 dagen na melding, als de verkoper tenminste het product ook retour heeft ontvangen of als de consument voldoende aantoont dat het product retour is gestuurd.

De bond plaatste bij 211 webwinkels een bestelling en stuurde deze binnen twee  weken terug. Van de webwinkels stortte 31 procent het geld te laat op de rekening. Het wachten op het geld liep in sommige gevallen op tot maar liefst 86 dagen. Van 15 webwinkels kreeg men – ondanks meerdere herinneringen en toezeggingen – zelfs helemaal niets terug.

Bij negen webwinkels werd na drie maanden nog niet eens de bestelling ontvangen. Dus wel betaald, maar geen pakketje. Terwijl het product volgens de site gewoon op voorraad was.

Toezichthouder ACM krijgt de onderzoeksresultaten van de Consumentenbond, zegt Joyce Donat van de Consumentenbond tegen BNR. Zij ziet graag een boete of op zijn minst een forse waarschuwing voor overtreders.

Deel dit bericht

3 Reacties

Annelies

„Actiever voorlichten”?, wat een slap gedoe! Een serieus consumenten keurmerk eist toch minimaal van haar leden dat ze zich aan de wet houden en zo niet volgt royatie uit het ledenbestand? Je ziet duidelijk dat Thuiswinkel.org vooral de belangen van de webwinkels dient (follow the money). Ook op ander gebied, bijvoorbeeld privacy (cookiewet), hoeven Thuiswinkel.org leden zich niet aan de wet te houden. Het Thuiswinkel Waarborg geeft dus vooral schijnveiligheid voor consumenten.

Paul

Hoeveel waarde heeft het Thuiswinkel.org keurmerk nog? Bestel liever bij een webshop met goede reviews.

Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.org haalt uit het onderzoek van de Consumentenbond een krachtig signaal om leden nóg beter te helpen voldoen aan de wet. En bij uitblijven van verbetering bij specifieke leden zullen er uiteraard sancties volgen.

In de berichtgeving over het onderzoek missen echter een paar essentiële punten. De regels van het herroepingsrecht zijn sinds 2014 extra complex geworden. Dat komt uit het onderzoek niet naar voren.

De ondernemer moet alle kosten van de consument vergoeden, inclusief eventuele leveringskosten. Dat moet zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 14 dagen na de dag waarop de consument de retour meldt. De ondernemer mag daarbij wachten met terugbetalen totdat hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggestuurd. Dit zijn geen Thuiswinkel.org regeltjes maar dit is de wet én overeengekomen met de Consumentenbond.

In de praktijk kan het daarom voorkomen dat een webwinkel moet terugbetalen op de dag dat hij het product retour krijgt. Logistiek is dit voor veel webwinkels een uitdaging. Het is de wet, dus webwinkels hebben zich daaraan te houden. De wetgever had hier wellicht een andere afweging kunnen maken.

Je kunt eenzijdig onderzoeken of er binnen 14 dagen wordt terugbetaald, maar als er niet onderzocht is of de pakketten ook daadwerkelijk geleverd zijn óf dat er aangetoond is dat de pakketten zijn verstuurd, dan is het een onvolledig onderzoek. De complexe regelgeving vraagt hier wel om. Tot voor de nieuwe regelgeving was dit niet in de wet opgenomen.

Verder worden in het onderzoek alle verkopers op afstand in één adem genoemd. Als je het onderzoek doorneemt blijkt al snel dat Thuiswinkel.org leden het aanzienlijk beter doen dan de leden van het andere keurmerk dat genoemd wordt en ook beter dan de verkopers zonder keurmerk. Dat had gewoon benadrukt kunnen worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond