Ticketscript ‘sneller en socialer’ met nieuw platform

Voor de derde keer in zijn bestaan tuigt technologiebedrijf ticketscript zijn systeem opnieuw op. Dit keer ligt de nadruk op schaalbaarheid, snelheid en socialer, makkelijker gebruik.
“Drie keer in ons negenjarig bestaan zijn we vanaf nul begonnen om de leidende speler te kunnen blijven met online ticketverkoop”, zegt directeur Frans Jonker van ticketscript. “In 2015 werd duidelijk dat meer dan vijftig procent van het verkeer vanaf mobiel kwam en dat dat alleen maar zou groeien.” Om in nieuwe gebruiksscenario’s mee te kunnen ging de spa weer in de grond.
Een belangrijke nieuwigheid is de overstap naar Amazon Web Services. Dat zorgt ervoor dat er nooit capaciteitsgebrek is. Hoeveel mensen er ook aan de deur staan te kloppen om tickets te kopen voor een event, “Er staan geen rijen meer.”
In het eerste kwartaal moeten alle tienduizend klanten over zijn op het nieuwe systeem. Dat herkent ook aan bijvoorbeeld de browserinstelingen in welke taal iemand de ticketdienst gebruikt en in welk land hij is en, dus, welke betaalmethodes moeten worden aangeboden. “Hyper responsive en lokaal”, aldus Jonker vanuit zijn kantoor aan het IJ.
Ook het uitleveren van de tickets haakt in op de vehikels die nu modern worden genoemd: Apple Wallet, Google Now en NFC. Het oude vertrouwde e-mail valt daar natuurlijk onder.
Het enorm toegenomen gebruik zorgt er ook voor Jonkers team het mogelijk maakte dat consumenten tegelijk met hun vrienden kaartjes kunnen kopen. Of heel makkelijk de kooplink delen.
Veel traffic naar de ticketkantoren komt sowieso al via Facebook. Dat krijgt in de nieuwe release een extra dimensie. Wie op de site van een event komt, kan niet enkel zien welke vrienden zeggen dat ze definitief naar die gelegenheid gaan. Ze kunnen ook zien wie erin geïnteresseerd is, maar nog moet kiezen.
“Social media is hét promotiekanaal van events, onmiskenbaar.” Volgens Jonker vindt twintig procent van de verkoop van eventtickets plaats op Facebook en in aanvulling daarop een groot deel van het verkeer komt via de profielensite op eventsites.
Organisatoren van events krijgen met het nieuwe systeem techniek in handen die ze in hun eigen site en app kunnen integreren, analytics over gebruikers en – later – de mogelijkheid tot cross selling. Bijvoorbeeld van horecamunten, parkeerkaarten, kluisjes of merchandising.
De shops die ticketscript gebruiken verwerkten vorig jaar in vijf landen 66 miljoen bezoekers. Er werden twintig miljoen toegangskaartjes verkocht.
In het voorjaar van 2014 haalde ticketscript 8,6 miljoen euro venture capital op bij de Engelse investeringsmaatschappij FF&P Private Equity.
Foto: incase (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond