Deel dit artikel
-

Tienduizend gratis smartspeakers voor Nederlandse senioren

Ouderenbond ANBO en SeniorWeb gaan vanaf vandaag smartspeakers aanbieden aan tienduizend ouderen om hen kennis te laten maken met spraaktechnologie, maar ook als hulpmiddel tegen eenzaamheid tijdens de coronacrisis.

Het betreft een actie waarbij mensen die bekend zijn met smartspeakers er eentje kunnen weggeven aan een zestigplusser in hun eigen omgeving. Google sponsort de actie met tienduizend Nest Mini’s, kleine kleurige speakers die normaalgesproken zestig euro per stuk kosten.

Uit een onderzoek van ANBO blijkt dat slechts achttien procent bekend is met slimme speakers. Vanwege de audio-interface zijn dit soort apparaten vrij eenvoudig om in de bediening. “Mensen kunnen ermee bellen, muziek luisteren of een spelletje doen. Het geeft afleiding en zorgt ervoor dat mensen op een laagdrempelige manier online actief kunnen zijn”, legt de ouderenbond over het nut uit.

Zij wordt ook bekendgemaakt via Seniorweb, Nederlands oudste online gemeenschap van online senioren. De actie is geïnitieerd vanuit Project Zilver: een samenwerking van het Innovatielab van de Sociale Verzekeringsbank, Google, Achmea, ondernemer Maarten Lens-FitzGerald en ANBO.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bart

de actie is al stopgezet….
Actie tijdelijk gesloten

Door de enorme toestroom voor de actie met de gratis Google Nest Mini moeten we de actie helaas heel even stopzetten. We hopen de pagina heel snel weer ‘up and running’ te hebben. Blijf vooral af en toe even een kijkje nemen.

m j trapman

Example:
Recently, after the Corona forced many elderly in isolation, all members of the Dutch union for elderly (ANBO) received a mail that promised 10.000 free ‘Google Nest mini’s’ to those members that wishes to ‘give and install’ such a Nest Mini in de house of another elderly person of their choice.
The ANBO was very happy with this gift, so they offered Google their cooperation in approaching 124.000 elderly members. The offer is accompanied with standard advertisers’ language as ‘gone=gone” and “employees of ANBO are excluded from this offer”
The obvious aim of this ‘offer’ will be that 10.000 elderly that are weak in their digital capacities are provided with a speaking and listening companion/robot that can predict their wishes and suggest ordering goods in the course of the ‘conversation’.
The provided service and privacy arrangements, dictated by Google, completely obfuscate responsibility of Google, ANBO, or de ‘giver’ vs. the ‘responsibility’ of the receiving elderly in the process of the easy installation of the ‘Nest mini’
The current retail value of one ‘Nest Mini’ is about E 45,- so the ANBO is understandably proud to be able to hand out nearly half a million Euros free gifts among their membership.
This is the way that Google addicts ‘smart citizens’, mainly helpless, isolated inhabitants/consumers to their services in their cities. The smartest thing here, however, is how they use Corona as their cover.
According to ANBO, the 10.000 nests were sold out in one day: “a tremendous success”.
However there is also a possibility that this promotion was stopped after critical questions were raised. We will probably never know…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond