Tijdsbesparing en gemak brengen Sinterklaasrecord webshops
Tijdsbesparing, de openingstijden van webwinkels en het kunnen vermijden van drukte in de winkelstraten zijn de belangrijkste redenen voor weer een e-commercerecord in deze Sinterklaarperiode.
Dat internetwinkels soms goedkoper zijn, is niet de belangrijkste reden voor consumenten om de bakstenen winkels te mijden. Gemak, daar draait het primair om. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit een Sinterklaasonderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research.
‘Belangrijkste redenen om in de Sinterklaasperiode aankopen online te doen, zijn de tijdsbesparing die het oplevert (37 procent), de mogelijkheid om 24/7 aankopen te doen (37 procent). Het vermijden van de drukte in de stad en vanuit huis Sinterklaasaankopen kunnen doen is met gemiddeld 25 procent ook een belangrijke reden om het internet op te zoeken’, aldus de onderzoekers.
Webwinkels zetten in deze week bijna de helft meer (42 procent) om dan in een normale week. Online retailers verwachten een omzet te realiseren van 128 miljoen euro, 38 miljoen euro meer dan buiten het piekseizoen. PostNL meldt dat er 41 procent meer pakketten zijn ontvangen tijdens de Sinterklaasperiode.
Marktonderzoeker GfK schetst hoe de strijd tussen Sinterklaas en de Kerstman zich nu ontvouwt: ’31 procent van de Nederlanders koopt zowel voor Sinterklaas als Kerstmis cadeaus. Vorig jaar was dit nog 38 procent. Van alle Nederlanders die cadeaus kopen voor de feestdagen koopt 44 procent alleen voor Sinterklaas. 24 procent van de Nederlanders koopt alleen cadeaus voor Kerstmis, dit zijn met name ouderen. In totaal koopt dus 75 procent cadeaus voor Sinterklaas tegenover 55 procent die cadeaus koopt voor Kerstmis. Sinterklaas wint het dus van de Kerstman.’
Foto: Hans Pama (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Marinus van den Elshout
En degene die goeie productfoto’s hebben, die doen nog net een beetje meer….
Rick
En natuurlijk is iedere winkelstraat in iedere stad tegenwoordig het zelfde en draaien ze zichzelf de nek om. Logisch dat meer mensen online gaan winkelen.