Deel dit artikel
-

Tikkeltje saaie beurs tevreden met nieuw imago

Wat vorig jaar al duidelijk was, bleek gisteren nogmaals: dotcom heeft Internet in Business (nu: Smart Business Event) verlaten. Het is weer business as usual. De uitstraling die de branche zich aanmeet tijdens de beurs is gedegen en een tikkeltje saai. Dat imago wordt collectief gewaardeerd, wilde stands zijn niet meer te bespeuren. Alleen bij Mobile & Wireless gist het nog ouderwets, met name vanwege GPRS.

Een slimme zet van de organisatie was het om de beurs ditmaal nog meer thematisch in te delen. Behalve dat er sprake was van het tweetal Internet in Business en Mobile & Wireless, is er nu ook aan toegevoegd – het eveneens al vorig jaar gehouden – ICT Career Days en Media & Markets. Op het laatste deel zijn de media, marketingbureaus en onderzoeksbureaus uit de internetwereld verzameld. Met name de samenvoeging met de ICT Career Days leverde een prettige dissonant op in de vorm van clubjes casual geklede jongeren die rondliepen alsof het een zaterdagmiddag in het winkelcentrum betrof.

Druk was het niet gistermiddag. "Welke vraag ons het meest gesteld is? We hebben nog weinig vragen gehad", luidt het ontnuchterende antwoord. Het is nog wachten. Maar de sfeer is goed, relaxed bijna. Er hoeft bij veel bedrijven ook niet zoveel bewezen te worden, de namen zijn bekend. "Later op de middag trekt het bezoek weer aan en we hoorden dat er morgen en overmorgen meer mensen komen", zegt een medewerker van Exact.

Exact heeft een aparte balie ingericht om informatie te verstrekken over de euro. Het bedrijfsleven maakt zich niet al te druk over de introductie van de euro, zegt Menno Kooreman van het bedrijf. "Het tumult zal nog wel komen. Ik denk dat men er minder problemen van verwacht vanwege het soepel verlopen millenniumprobleem." Bedrijven krijgen te maken met diverse aanpassingen binnen hun systemen zodra de euro de enige valuta is. Dat varieert van het opmaken van een factuur tot de betalingspakketten waarmee het samenwerkt met de banken. "Het millennium was nog een raar fenomeen, met bits en bytes die niet klopten. Het lijkt erop dat ondernemers de euro toch iets meer als dagelijkse besognes zien", zegt Kooreman. Kost het in orde maken van een bedrijf voor de euro veel tijd? "Het hangt er vanaf. Bij sommige bedrijven kost het maanden. Anderen zijn in een weekeinde klaar. Het wordt spannend om te zien hoeveel bedrijven er na 1 januari in de problemen komen vanwege de omschakeling naar de euro."

Enkele meters verderop verkoopt Suitsupply.com kleding. Het bedrijf mag dan wel dotcom in de naam hebben staan, de start twee jaar geleden betekende zowel een fysieke vestiging als een internetfiliaal. Inmiddels zijn er zeven winkels, en wordt daar ook de meeste omzet behaalt. Suitsupply.com was vorig jaar ook aanwezig op de beurs, het wil niet alleen aandacht vragen voor zijn werkwijze met internet maar ook de bezoekers van pakken voorzien, zegt financieel directeur Dennis Molenburg. "Vorig jaar hebben we redelijk verkocht. Het is niet kostendekkend, we betalen veel geld om er drie dagen te staan, dat verdienen we niet terug met de verkoop. Mensen vinden het leuk om tijdens het bezoeken van de beurs kleding te kopen", weet hij. Suitsupply.com telt inmiddels 45 mensen werken. Het groeipercentage van het bedrijf mag er zijn. "We groeien met 220 procent per jaar", zegt Molenburg.

Op het Media & Markets gedeelte zijn ook bedrijven vertegenwoordigd die zich richten op searchengine-marketing. Zijn dit nu de bedrijven waarover Ilse zo klaagt omdat ze zouden zorgen voor spam in de zoekresultaten? "Nee hoor, dat zijn wij niet. Evenmin de collega's die hier staan", zegt technical engineer Peter Schinkel van Gladior. Maar: "Ik wil ook niet zeggen dat we vrienden zijn van de zoekmachines." Zijn bedrijf heeft een andere taak, ervoor zorgen dat een bedrijf zijn website zo goed mogelijk omschrijft en aanmeldt bij een zoekmachine. Des te hoger de kans dat de site via deze zoekmachine wordt gevonden. Enige sturing van adverteerders lijkt gewenst, getuige de opmerking van Schinkel dat "de meesten zich willen aanmelden met MP3 als trefwoord, ook als ze daar weinig mee van doen hebben". Gladior zegt zich te onderscheiden van soortgelijke bureaus door voor iedere zoekmachine een manier van aanmelden te hanteren. "De meeste bureaus gaan binnen hun aanpak toch uit van een gemiddelde zoekmachine, maar die bestaat niet. Voor elk heb je een nieuwe manier nodig."

In de Mobile & Wireless beurs is het oog op de toekomst van het mobiele internet gericht. Diverse aanbieders schurkten met hun kleine stands aan tegen die van ondermeer Vodafone/Libertel en Ben, de mogelijke afnemers van hun applicaties voor het mobiele web. Met veel tamtam begon om vier uur een presentatie van eerstgenoemde over Libertel WirelessWeb. Dat leek erop te duiden dat de tweede grootste aanbieder van mobiel bellen in Nederland nog graag even de snelste wilde zijn met het aanbieden van GPRS aan consumenten. KPN moest onlangs de lancering op het laatste moment uitstellen, Ben gaat begin december zijn dienst lanceren. Maar nee. "Dit is voor de zakelijke markt, het is eind vorige week gelanceerd", zegt een medewerker van het bedrijf. En consumenten? Met een blik alsof er naar een staatsgeheim gevraagd wordt: "Dat kunnen we nog niet zeggen."

En dan de stands. Die laten het wegsnoeien van de dotcom-franje wel het duidelijkst zien. Kolossale stands als die van Newconomy vorig jaar ontbreken dit jaar. Ook worden er weinig fratsen uitgehaald op de beursvloer. Ergens laat een zwaar geschminkte mevrouw (eigenlijk man) zich fotograferen met geïnteresseerden, het bedrijf Goldenbytes heeft zijn stand een Parade-sfeer (het rondreizende theaterfestival) meegegeven en Compuware besloot een en ander een Alpine tintje te geven, inclusief hostesses verkleed als Heidi. Voor de echte waaghalzen was er nog een soort parachutespring simulator die Telfort buiten had geplaatst. Voorzien van een plastic pak dat veel wind kon vangen mochten liefhebbers zich door een omvangrijke luchtblazer omhoog laten blazen. Maar voor de rest was het degelijkheid troef, saai bijna, wat geen slecht teken hoeft te zijn. De gezichten stonden tevredener dan vorig jaar, dat is goed voor business, en daar draait het om op de beurs.

Deel dit bericht

17 Reacties

Emile Bode

Hoezo saai? Dat het minder druk is mag duidelijk zijn. Maar saaie stands? Zo staan wij , stichting i-portal, met 24 bedrijven op 100 m2 en is de bezetting gemiddeld zo'n 40 actieve mensen die actief aan het netwerken zijn.Blijkbaar zijn de grote namen bepalend hoe de stijl en beleving van de beurs is, en dat bestrijd ik ten zeerste. Zo zijn er nieuwe presentaties te zien zoals het nieuwe project ' MobiPro's, welk is opgezet door EBD, Ineen Ontwerp en MDE, de organisatie van deze beurs. Moet het weer een grote burn-rate hebben om serieus genomen te worden? Wake up! De economie laat zien dat het zo niet werkt, nu de pers nog!

Joke Bruijs

Ik vond de stand van Info.nl helemaal niet saai! Mooi, dat paars en dat groen. Stoer, die lounge-banken. Leuk, een echte DJ die vinyl-plaatjes draaide. Geweldig, die blondjes achter de balie. Echt leuk, om zo nog eens een relikwie van de dot.com revolutie levend in het echt te zien. Weet je nog oudje, toen Info.nl aan Viditel deed?

Jonathan Marks

I found it far from boring. That goodness the nonsense companies with vapourware have left the stage. Everything old is new again…in other words there are always just a small number of creative new ideas. I was pleased to find that some promisedware actually had some delivery dates now. I'd be sad to see this fair fold. London is vastly overpriced and Olympia or Earls Court is terrible compared to the RAI.

Mars

Leuk al die DJ's en Loungebanken op de beurs, maar was dat niet iets wat netpresence indivirtual media verleden jaar op de beurs introduceerde? Okay, de kleuren waren toen paars en oranje ipv paars en groen, maar voor de rest komt het concept me erg bekend voor…. Ik kan me nog herinneren dat hier, op emerce, nog een hele thread volgde op dit concept (en vooral de waarde daarvan).Nou, ja goed gejat is beter dan slecht verzonnen.

Steven Pieneman

Wat een verademing, wat een rust. Weinig dames op stepjes, koppen-van-jut etc. Eindelijk een beurs gericht op bedrijven en producten. No nonsens, to the point en geen hoogdraverij. De consolidatie die je ziet in de gehel markt geeft een afspiegeling op de beurs.

okkè-jan Boom

Echt een topbeurs. Geweldig dat een bedrijf als MDE nog zoveel bedrijven heeft binnen kunnen trekken in deze malaise. Wellicht dat dit een steuntje in de rug is voor onze economie. Maar helemaal geweldig vond ik persoonlijk de Smart Business Award. Eindelijk erkenning voor personen die echt iets vernieuwends hebben en waar iedereen iets aan heeft. Ik denk dat zo'n Smart Business Award over 2 of 3 jaar echt enorm bekend zal zijn bij de IT-bedrijven. Ik wens de organisatie (volgens mij MDE) heel veel succes bij hun laatste beursdag van dit jaar.

Jan Gerritsen

Beste Steven, je bent zeker niet eerder op deze beurs geweest? Wanneer je de afgelopen jaren deze beurs had bezocht dan had je gezien dat de meeste partijen minder en minder behoefte hebben om geld te pompen in een beurs met weinig animo.Verder meen je te moeten fungeren als boegbeeld van de webvertising markt ( admanager.nl ) maar blijkt steeds vaker dat je a) volgens mijn geen idee hebt van hoe deze markt in elkaar steekt b) wat er speelt in deze markt "consolidatie in de gehele markt" – welke dan?c) heb je er zelf niet veel vertrouwen in de internet markt getuige een eerdere reactie die je bij Emerce hebt gegeven Als de beurs echt een afspiegeling van de markt is… dan houd ik mijn hart vast.

bezoeker

Tja voor wie vorig jaar ook op de beurs was was het misschien even slikken. Het bruisende en levendige was er wel af. Wellicht is het waar dat de partijen die nu aanwezig waren over het algemeen wel iets te melden hebben, maar dat neemt niet weg dat ik met gemengde gevoelens de RAI verlaten heb. Voor wie op de laatste twee beurzen aanwezig was moet toch wel duidelijk zijn hoe groot het slagveld in de markten van de nieuwe economie is. Met name het ongelooflijk lage aantal bezoekers, en de treurnis op de carriere beurs is tekenend en zorgelijk. De fora werden nauwlijks bezocht en hadden meer het karakter van een genoegelijk onderonsje tussen de sprekers. Het is duidelijk dat de techneuten met goede ideeen maar een communicatieprobleem het niet meer voor het zeggen hebben. De markt is overgenomen door degelijke mannen en vrouwen in pak. Inhoudelijk heb ik maar weinig fraaie dingen gezien, het grootste deel van de gesprekken die ik heb gevoerd was commercieel van aard. Consultants, marketeers en verkopers hebben de touwtjes in handen op deze beurs die wat mij betreft vooral waarde had als technologiebeurs. Heel jammer.

Steven Pieneman

Beste Jan, kom langs op de beurs; ik wil graag jouw visie op de (webvertising)markt van je horen. Blijkbaar heb je er meer verstand van dan mij en zou jij het "boegbeeld"van de branche moeten zijn.

mark

Internet in Business is dood, lange leve Smart Business? MDE heeft een goeie job gedaan met nog wat stands binnen te halen, maar de huidige beurs kan zich niet vergelijken met die van enkele jaren geleden. Immers zelfs de bedrijven waar het thans goed gaat (Microsoft, Apple, HP enzovoorts) hebben dit jaar niet eens een stand. Ik hoop dat over twee weken de Internetworld in New York nog iets voorstelt, want anders mogen wel stellen dat internet niets meer dan een overhyped onderdeel van de communicatie is.

Jannie Koopmans

Joke en Mars, een beetje beter opletten voordat je begint te zeiken. De stand van Info.nl was volgens mij dezelfde die ze vorig jaar hadden (en het jaar daarvoor?). En als ik me niet vergis geldt dat ook voor Evident, NetEffect en Macaw. Je kunt lekker negatief doen over dergelijk hergebruik, maar deze buro's stonden er teminste. Gelukkig, want een IIB zonder echte internetburo's zou het pas echt saai worden.

Pedro

MDE heeft er weinig aan gedaan om grote bedrijven binnen te krijgen, waardoor deze beurs een stille en zelfs trieste aanblik heeft gekregen. Laten we hopen dat we volgend jaar weer de grote bedrijven te zien krijgen. (tenslotte komen we hiervoor)

Paul Maatman

Aan alle internet-doemdenkers cq. bezoekers van Smart Business Event: "Eerst is het alles, dan helemaal niks en vervolgens vindt het z'n plek. Zo ging het ook bij de introductie van de locomotief en elektra, niks aan de hand dus. Internet ontwikkelt zich gewoon verder en zorgt ervoor dat de transparantie van diensten snel toeneemnt, terwijl rond de achterliggende processen een efficiencyslag plaatsvindt."Marco Gianotten, Giarte Media Group over de tijdelijke dip in e-business (Oct 2001) De Amerikanen hebben dit al eerder begrepen getuige onderstaand artikeltje van news.com: The underground entrepreneur – News.com A new wave of "stealth" entrepreneurial activity may drive the next waveof technological innovation. According to a venture capitalist at VC firmStarter Fluid, layoffs and downsizing in the technology sector havecreated a class of well-educated, tech savvy, but unemployed entrepreneurswho are waiting patiently for economic activity to pick up while workingon new projects. This is an "underground of entrepreneurs and skunk-worksprojects so stealthy they haven't hit the radar of the traditionalpress…Never before have so many smart people been expending so muchenergy and brain power in such a nonpublic fashion." Stilte voor de storm?Cheer up!

Jan

Inderdaad, een wat rustiger beurs ten opzichte van de voorgaande jaren. We worden volwassen, de markt wordt volwassen. We hebben wat te bieden, de bedrijven die er staan hebben dan ook werkelijk iets te melden. Ik vind dat diegene die graag meer aktie op de beurs hadden willen hebben zonder dat ze er zelf thuis horen beter naar de IKEA kunnen gaan. Kunnen ze tevens de ballenbak bezoeken, hebben ze gelijk een hoop kleuren om zich heen. Ik vond het wederom een uitstekende beurs. Bedankt!

Frank Braton

Voor een beurs waar je gratis (getuige het enorme aantal uitnodigingen dat wij ontvingen om toch alsjeblieft maar te komen) naar toe kan was het rustig. In vergelijking tot andere jaren erg rustig en een stuk minder leuk. Volgend jaar kan dit in twee dagen worden gepompt. Gladior heeft inderdaad een eigen benadering, ze schijnen niet meer bij Ilse aan te melden als je de informatie die wij daar kregen moet geloven. Nu weet ik wel waar het addertje zit maar misschien is het beter om terug te gaan naar waar alle ellende begonnen is. Een aantal bedrijven hebben via een trucje de database van Ilse dermate vervuilt dat er draschtische maatregelen zijn genomen tegen spammers en ze een nieuwe (nou ja, nieuw) indexeringsmethode zijn gebruiken. Het is dus weer terug naar de tekentafel en nu blijkt dat er veel meer moeite moet worden genomen om sites te positioneren. Voor velen niet meer te betalen of je moet een jaarabonnement nemen zonder dat je weet of het succes zal hebben. Een duidelijke vorm dus van in de eigen voet geschoten. Verder bood de beurs weinig nieuws onder de zon en een hoop zichzelf vervelende mensen. Navraag leverde op dat gisteren de drukste dag was en ik vond het maar bar stil. De vergelijking met Ikea ontgaat me even, evengoed als dat volgens Jan de beurs volwassen zou zijn geworden. Dat laatste is zeer zeker niet het geval maar daarvoor moet je in eerdere jaren zijn geweest. Dat er dus zoveel business gegenereert is dit jaar lijkt mij een twijfelachtige bewering. Voor het netwerken is het misschien wel een leuke beurs geweest.

david postma

Ik heb een uur gezocht naar de newconomy-stand:) Vorig jaar had je nog een taxi nodig om van AdValue naar Wish-NokNok te komen. Volgens mij liepen er heel wat werkzoekenden in nette pakken rond in de RAI:) Zelf had ik sneakers aan een spijkerbroekie en mijn Yankees-pet…Saai is niet het goede woord want gezellig was het zeker en er viel genoeg te leren en ontdekken als je er als publiek zijnde tenminste voor open staat.Telecommunicatie RULES! Het komt ook allemaal weer goed, jammer dat newconomy het loodje heeft gelegd, laten we zeggen dat ze ongeveer 3 jaar te laat zijn begonnen.Oh nog een ding: Ik hoorde op het nieuws dat alleen de bedrijven met solide bedrijfsplannen en gezond verstand/toekomst op de beurs aanwezig waren: bull. In deze (tijdelijke)malaise is het niet geheel onverstandig om extreem hoge kosten voor ruimte/stands/arbeid/tijd te mijden…

Wilfred den Hertog

Het Smart Business Event, onderverdeeld in drie zogenaamde "vernieuwende" vakevenementen, bood mij helaas niet hetgeen ik ervan verwachtte. Wellicht had ik mij dus beter, zoals Jan al schetste, richting IKEA kunnen begeven hoewel ik mij afvraag of ik daar wel op mijn plaats was geweest. Met name bij het vakevenement 'Media & Markets' schrok ik van de grote afwezigheid van bedrijven die er echt toe doen. Bij nader inzien is het echter niet verbazingwekkend dat in deze moeilijke markt de nog beschikbare budgetten worden gestoken in daadwerkelijk vruchtbare zaken in plaats van een, getuige de zeer lage bezoekersaantallen, nutteloze stand waar slechts door cocktailbars en ballpoints nog enkele bezoekers op afkomen. Dit is echter geen groot nieuws, vorig jaar was het niet veel anders en dat heeft ook zijn effect gehad op de bezoekersaantallen van dit jaar. Ik denk dat ik volgend jaar maar gewoon achter mijn bureautje blijf zitten en de beurs de beurs laat… Tenminste, als Smart Business nog in leven is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond