Tikkie lonkt naar Duitsland

ABN AMRO-betaaldochter Tikkie overweegt om internationaal te gaan, te beginnen in Duitsland. Het bedrijf staat deze week met de Dutch Pavillion op het Mobile World Congress in Barcelona om behalve Nederlandse ook buitenlandse bedrijven voor zijn betaaloplossing te interesseren.

De internationale expansie is niet voor de zeer korte termijn voorzien, zegt Freek de Steenwinkel, volgens zijn LinkedInprofiel ‘Lead Product owner Tikkie’. Toch wordt de komende tijd wel onderzocht wat de buitenlandse mogelijkheden zijn.

Tikkie is vooral bekend als gratis betaalapp voor consumenten, maar ABN AMRO richt zich meer en meer op de zakelijke markt. Qredits, Yellowbrick en HelloFresh zijn enkele van de partners die voor het gebruik van de Tikkie API betalen.

Van Steenwinkel ziet vooral mogelijkheden voor webcare. Zo kunnen klanten via Transavia bijvoorbeeld voor een extra koffer via Tikkie betalen.

Ook noemt hij de samenwerking met de Hartstichting, waarbij mensen via Tikkie kunnen doneren. “Steeds minder mensen hebben contant geld. Dan is Tikkie een makkelijk alternatief.”

Met maaltijdbezorger HelloFresh is een experiment gehouden onder 1.800 gebruikers met een betalingsachterstand. Er was een significant verschil tussen klanten die per mail aan hun verplichtingen werden herinnerd en klanten die Tikkie konden gebruiken voor de betaling.

ABN zet al deze producten – met namen als Tikkie Incasso en Tikkie Donatie – als Tikkie for Businesses in de markt.

In Nederland vormt iDEAL de basis van de betalingen. Voor het buitenland zullen dat andere methodes moeten worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug