Deel dit artikel
-

TikTok begint uitrol van e-commercefuncties

De populaire app TikTok wil komend jaar e-commercefuncties gaan toevoegen. Makers van filmpjes kunnen linken naar producten op externe websites en geld verdienen als dat daadwerkelijk tot transacties leidt.

Dit concept is op zich helemaal niet nieuw, want al jaren bekend als ‘affiliatemarketing’. De schaal waarop TikTok het zou toepassen, is aanzienlijk vanwege het bereik.

De klik- en koopfunctie zal in eerste instantie enkel in de VS beschikbaar zijn, zo weet de Financial Times. De krant baseert zich op meerdere bronnen die bekend zijn met de routekaart van de Chinese app.

TikTok bouwt ook aan techniek waarmee merken hun producten kunnen inladen voor vertoning. Welke vorm dit exact krijgt, moet nog blijken. Ook streaming commerce, live productpresentaties met ingebouwde aankoopopties, zou dan tot de mogelijkheden behoren.

Een exacte datum voor de introductie van deze nieuwe functies is niet bekend. De bronnen van de Financial Times spreken over ‘ergens in de loop van 2021’.

Facebook zal zich schrap zetten, want het krijgt er in een klap een concurrent bij op het ontluikende gebied van social commerce. De profielensite is al enige tijd om zijn bereik behalve voor reclame- ook voor handelsdoeleinden in te zetten. Het moet bijvoorbeeld makkelijk worden om te shoppen vanuit Instagram.

Vorige week tekende TikTok een overeenkomst met reclamegigant WPP. De Engelsen krijgen vroeg toegang tot nieuwe reclameproducten om te testen en in te bedden in reclameacties van hun klanten.

Foto: Giuseppe Milo (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond