Deel dit artikel
-

TikTok for Business zet bureaus buitenspel

Met de opening van TikTok for Business wil het bedrijf zijn podium delen met merken. Anders dan bij andere socialbedrijven houdt TikTok zelf veel controle en hebben marketingbureaus weinig in de melk te brokkelen met campagne- en optimalisatiewerk.

“TikTok zelf is het marketingbureau en hun algoritmes kiezen welke posting bij wie past. Voor iedereen is er een publiek en zij kunnen dat beter bepalen dan externe bureaus.” Fabian Bern reageert bij Emerce op de opening van de businesstak. Vanuit China hebben hij en zijn vriendin, een van de eerste bekendheden op TikTok, inmiddels jaren ervaring op het platform en zijn bekend met wat wel en niet werkt voor bedrijven en individuele creators.

“De term influencers bestaat in China ook helemaal niet. Er zijn mensen die hun mening delen.” Commercieel gezien gaat het niet om het bereik dat ze hebben, maar om het bereik in een bepaalde doelgroep en de engagement. “Er is een publiek voor iedereen.”

Bern, die een internationale incubator annex academie voor creators bouwt, denkt dat het nog een paar jaar duurt voordat native short video en live streaming in Europa groot zijn. Ook de combinatie met e-commerce, te vergelijken met tv-programma’s als Tell Sell, is hier nog een onbekende vormfactor. In China kijkt niemand er vreemd van op dat merken, retailers en opinieleiders producten verkopen van zichzelf of anderen. Dat gebeurt aan de lopende band.

Vorige week lanceerde TikTok zijn ‘for business’-pakket. Simpel gezegd is dat het reclameproduct van het platform, maar dus niet zo selfservice als wat Facebook en Google bieden. Bedrijven kunnen er hun berichten prominentie geven tegen betaling. Hoe dat gebeurt bepaalt TikTok. Externe bureaus hebben daar niets over te zeggen. Brand effects zijn AR-filters. Ook die gaan pas live als de mensen van het platform er naar hebben gekeken. Zij bepalen.

Een ander voorbeeld: hashtag challenges worden pas echt populair als TikTok bij de campagne is betrokken. Als de vorm naar hun wens is, zorgt het algoritme voor optimale distributie en interactie. De optimalisatie gebeurt dus in house. Dit soort campagnes is vanwege de hoge engagementratio’s het duurst.

Anders dan Facebook en Google wil TikTok heel benaderbaar zijn. Zo klinkt althans de intentie. Adverteerders klein en groot moeten gewoon kunnen bellen naar een nummer op de website om hun commerciële vragen of wensen voor te leggen. Dat gebeurt in lokale kantoren die in een noodvaart worden geopend. Sinds enkele weken is Londen het Europese hoofkantoor, zijn er kantoren in Duitsland, Frankrijk, Zweden en Italië en gaat de kwartiermaker voor Nederland volgende maand aan de slag.

Of de eigenzinnige aanpak in Europa werkt, zal moeten blijken. Vorige week vrijdag organiseerde het Chinese bedrijf, dat zich liever het karakter ‘entertainment’ dan ‘social’ laat aanmeten, een event voor Europese marketeers. Daarin werd de nieuwe zakelijke propositie voorgelegd. Bureaus zullen zich moeten bezinnen over de rol die ze wel kunnen innemen. Dat zal met name de vormgeving van het verhaal zijn en slechts in mindere mate de data- en techkant.

Het account @dontmakeads moet het uithangbord worden met goede voorbeelden van berichten van bedrijven. Elke maandag verschijnt er een nieuwe.

CCO Maddie Raedts van Mediamonks-label IMA schetst: “Het feit dat merken meer zullen werken met TikTok betekent veel goeds voor de samenwerking met de makers van deze content. Het biedt meer mogelijkheden voor creativiteit. Het zal ook de positie van TikTok als een ‘brand social channel’ verstevigen en dit zal resulteren nog meer creatieve samenwerkingen tussen merken en makers.”

De eindgebruiker trekt zich niet veel aan van het spel achter de schermen. Een internationale steekproef onder duizenden kinderen liet onlangs zien dat ze per dag bijna even lang TikTok-filmpjes kijken als YouTube. Sinds de uitbraak van het coronavirus steeg het aantal actieve gebruikers tot rond de 3,5 miljoen. Dat zijn niet enkel playbackende bakvissen.

Foto: torbakhopper (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

G Blijvens

Typisch Chinees weer… geen inzage, volle controle…

Benieuwd hoe de mediaburo’s hiermee om gaan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond