Deel dit artikel
-

TikTok groeit in Nederland tot 4,5 miljoen gebruikers

Het aantal actieve gebruikers van TikTok in Nederland is sinds mei van dit jaar met een miljoen gestegen tot 4,5 miljoen. Tieners zijn niet meer de grootste gebruikersgroep.

Cijfers van moederbedrijf Bytedance, gezien door deze uitgave, tonen dat het aantal gebruikers in Nederland in drie maanden tijd met een miljoen is gestegen. Sinds begin dit jaar is er sprake van een verdubbeling.

De app wordt meerdere keren per dag aangezet: acht keer om precies te zijn met een totaal van 61 minuten. Dat is niet wezenlijk anders dan een kwartaal geleden. Ook toen lag de tijdbesteding zo hoog.

Gebruikers in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar vormt 35 procent van alle gebruikers in Nederland. Dat is de grootste groep. Tieners tussen dertien en zeventien zijn goed voor 28 procent, 25 – 34 jaar 22 procent en alles van 35 of ouder heeft geen flauw idee. Vijftien procent van hen weet dat de Chinese app meer is dan een playback- en danspas.

Justin Campbell van creatief bureau AGCS uit Amsterdam vertelt dat merken met een account op TikTok een doorklikratio van ongeveer een procent kunnen verwachten op hun in-feed video ads. Reclames die over kleding, voedsel, muziek en retail gaan, resoneren bij het publiek. Of dat aan de creatie ligt of aan de oververtegenwoordiging van die sectoren is niet duidelijk.

Campbell: “Reclame op TikTok staat nog in de kinderschoenen. Het is echter al veel verder dan waar Facebook was toen dát net nieuw was. Merken kunnen rekenen op een groot bereik, maandelijks 16,5 miljard minuten kijktijd, en ‘top of funnel clicks’.”

Hoewel TikTok zelf actief probeert om adverteerders en merken te bedienen, buiten bureaus om, zullen ze daar volgens de ondernemer nooit helemaal mee weg komen. “Dan moeten ze wel heel veel gespecialiseerde lokale campagnemanagers aannemen. Dat is heel moeilijk.”

De Nederlandse gebruikersaantallen, vermoedelijk representatief voor de internationale interesse, laten zien dat gebruikers niet geïnteresseerd zijn in de geopolitieke twist rondom het Chinese bedrijf. TikTok wordt door de VS gezien als een digitaal afluisterkanaal van de Chinese regering. Moederbedrijf Bytedance kan zich immers onder geen omstandigheid onttrekken aan de macht van de staat.

De Amerikaanse president Trump stimuleert pogingen om de buitenlandse tak van TikTok helemaal los te weken van het moederbedrijf, maar geen Amerikaanse techgigant deed daadwerkelijk een winnend bod. Daarnaast sprak hij hardop over het verbannen van de app in zijn land. TikTok gaat Trump bevechten bij de Amerikaanse rechter.

Foto: Alfred Grupstra (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond