Deel dit artikel
-

TikTok hoogste nieuwe binnenkomer in BrandZ Top 100 waardevolste merken wereldwijd

Amazon is ’s werelds waardevolste merk gebleven en is dit jaar met maar liefst 32 procent (100 miljard dollar) gegroeid naar 415.9 miljard dollar. Amazon is daarmee goed voor een derde van de merkgroei van de Top 100. TikTok is de hoogste groeier.

Een en ander blijkt uit de 2020 BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands die WPP en Kantar onlangs lanceerden. De totale merkwaarde van de Top 100 tikt nu de 5 biljoen dollar aan.

Tech-merken blijven de ranking domineren. Ze groeiden niet alleen met 10 procent aan merkwaarde, maar zijn samen ook goed voor meer dan een derde van de totale merkwaarde van de Top 100.

Apple bekleedt net als vorig jaar de tweede positie in de Top 100. Microsoft heroverde de derde plek, met dank aan het succes van MS Teams en Office 365 als handige tools bij het thuiswerken. Google staat op vier, niet in de laatste plaats omdat bedrijven tijdens de lockdown veel in de cloud werkten.

Meer dan de helft van de Top 100 bestaat uit Amerikaanse merken, en een kwart van de merken is Aziatisch. Er komen 17 Chinese merken voor in de lijst. Alibaba (zesde plaatst) is het waardevolste Chinese merk, op de voet gevolgd door internetgigant Tencent.

De retail-sector is het hardst in merkwaarde gegroeid dit jaar. Naast Amazon waren Alibaba en JD maar ook Walmart belangrijke stijgers.

In de Top 20 grootste stijgers zien we ook veel merken in de media- en entertainmentbranche terug. Netflix steeg acht plekken naar 26. Instagram was vorig jaar de grootste stijger en steeg dit jaar nog eens 15 plekken om op 29 te eindigen. Ook LinkedIn en Xbox stegen flink in de Top 100.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond