Deel dit artikel
-

TikTok schendt privacy kinderen: boete 750.000 euro

De Autoriteit Persoonsgegevens legt TikTok een boete op van 750.000 euro. Jonge kinderen die zich voor de app inschreven, konden de privacyregels niet begrijpen omdat die in het Engels waren.

Dat is in strijd met de privacywetgeving, waar het uitgangspunt is dat altijd duidelijk moet zijn wat er met je persoonsgegevens gebeurt.

Het is kinderen onder 13 jaar niet toegestaan om überhaupt de app te gebruiken, omdat TikTok daarmee onwettig persoonsgegevens in handen krijgt van een jonge, kwetsbare gebruikersgroep.

Toezicht op bedrijven zonder hoofdvestiging in Europa kan vanuit alle EU-lidstaten, terwijl dat anders primair gebeurt vanuit het EU-land met de hoofdvestiging. Toen de zaak werd geopend, hadden de Chinezen geen Europees hoofdkantoor. Nu wel, in Ierland. De Ierse toezichthouder staat niet als streng te boek wat de bescherming van privacy betreft.

De Autoriteit Persoonsgegevens draagt zijn bevindingen over aan de Ierse toezichthouder. Die moet het onderzoek afronden en een definitief oordeel vellen.

TikTok heeft bezwaar aangetekend tegen de boete. In Nederland heeft de appbouwer rond de 3,5 miljoen gebruikers.

De Consumentenbond en Stichting Take Back Your Privacy eisen eeb schadevergoeding van 1,5 miljard euro voor het onrechtmatig verzamelen en verhandelen van persoonlijke gegevens van kinderen. Daartoe hebben de partijen recent een klacht ingediend.

Update 22-07-2021 17:28, reacties PR-bureau TikTok [1] en Consumentenbond[2]:

[1] “We hechten veel waarde aan privacy en aan het veilig houden van onze community, met name als het gaat om onze jongere gebruikers. Ons privacybeleid, en een kortere en meer toegankelijke versie voor onze jongere gebruikers, die sinds juli 2020 in het Nederlands beschikbaar is, is door de Autoriteit Persoonsgegevens geaccepteerd als de oplossing van deze kwestie.
De afgelopen 18 maanden hebben we, als onderdeel van onze continue aandacht voor veiligheid en privacy, een aantal productwijzigingen doorgevoerd. Zoals het standaard instellen van de accounts van 13 tot 15-jarigen op privé en het beperken van direct messaging tot gebruikers van 16 jaar en ouder. We blijven nieuwe en innovatieve manieren ontwikkelen om ons platform een veilige plek voor creatieve expressie te laten zijn.” – Een woordvoerder van TikTok.
[2] Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, ziet de boete vooral als een signaal richting TikTok: “Het is een bevestiging dat TikTok de wet overtreden heeft en dat onze claim gegrond is. Het laat zien hoe sterk onze zaak is. En hopelijk brengt het TikTok ertoe om op onze eisen in te gaan.” “Deze boete is een belangrijke eerste stap, maar nog lang niet voldoende en had ook veel hoger uit moeten vallen”, zegt Friederike van der Jagt, voorzitter van Stichting Take Back Your Privacy. “Het is een druppel op een gloeiende plaat, want TikTok schendt ook structureel ook andere privacyregels en de consumentenrechten van de Nederlandse kinderen. Wij eisen daarom dat TikTok stopt met al haar onrechtmatig handelen, de onrechtmatig verkregen persoonsgegevens verwijdert, en dat de Nederlandse kinderen een serieuze schadevergoeding krijgen.”

Foto: Gauthier Delecroix (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Daan

En hoe komt dit geld ten goede aan de misleide kinderen?

Erwin Boogert - Emerce

Dat hangt in de AP-zaak af van de definitieve uitspraak. De Consumentenbond wil het, mits toegewezen, direct uitkeren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond