Deel dit artikel
-

Tinder gaat consumenten informeren over prijspersonalisatie

Datingapp Tinder gaat consumenten informeren wanneer zij gebruik maakt van gepersonaliseerde kortingen. Dit doet het bedrijf na gesprekken met de Europese consumententoezichthouders die samenwerken in het CPC Netwerk. Deze actie stond onder leiding van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en haar Zweedse collega-toezichthouder.

Zij zijn het onderzoek naar mogelijk oneerlijke prijzen van Tinder gestart nadat er berichten waren verschenen over leeftijdsdiscriminatie door Tinder. Hoewel Tinder daarmee inmiddels was gestopt, was dit wel aanleiding om onderzoek te doen naar de manier waarop Tinder haar diensten beprijst voor verschillende klantengroepen.

Hieruit bleek dat Tinder gebruik maakt van geautomatiseerde prijspersonalisatie. De prijs die je als klant betaalt, wordt automatisch bepaald aan de hand van data die Tinder over jou als klant verzameld heeft. Daardoor betalen sommige klanten meer dan andere. Het personaliseren van prijzen mag in dit geval, maar alleen als het bedrijf daar duidelijk over is naar zijn klanten. Na gesprekken met de consumententoezichthouders heeft Tinder toegezegd zijn beleid aan te passen. Daar waar de app gebruik maakt van gepersonaliseerde kortingen wordt dit vooraf gemeld aan de gebruiker van het platform.

Consumenten vinden de prijs van een product of dienst erg belangrijk. Ze wegen de prijs zwaar bij hun beslissing om iets al dan niet te kopen. Daarom moeten consumenten hierover tijdig en duidelijk geïnformeerd worden. Het is ook belangrijk dat consumenten online aanbiedingen kunnen vertrouwen. Wanneer een prijs tot stand is gekomen op basis van geautomatiseerde personalisatie, moeten bedrijven dat vooraf melden aan consumenten. Ook moeten zij melden hoe die persoonlijke prijs tot stand komt. Dit stelt consumenten in staat te begrijpen waarom zij een bepaalde prijs in rekening gebracht krijgen. Op die manier kunnen zij een afgewogen keuze maken om het product wel of niet te kopen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Maarten

Ofwel Tinder gaat in de toekomst in de app aangeven dat jij persoonlijk korting krijgt omdat je een trouwe klant bent, een interessant profiel hebt of weet ik veel wat voor marketing BS. De (hoge) basisprijs is voor de stakkers die niet in een gewilde doelgroep zitten. Leuk hoor dat optreden van allerlei instanties en autoriteiten, goed zelfs, maar zelden effectief. Dit soort bedrijven zijn verrot als het gaat om de drang om geld te verdienen. Helaas maar waar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond