Deel dit artikel
-

Tiscali lanceert betaalde muziekdienst

Klanten van internetprovider Tiscali kunnen vanaf december tegen betaling muziek- en videobestanden van platenlabels als BMG en EMI downloaden. Tiscali lanceert hiermee op Europese schaal zijn eigen betaalde muziekdienst.

Terwijl de lancering van MusicNet en PressPlay, de digitale muziekwinkels van vijf grote platenmaatschappijen, dichterbij kruipt, komt in Europe een internetprovider met zijn eigen dienst. Tiscali start in december met digitale muziekabonnementen voor zijn klanten. Het bedrijf heeft hiertoe een overeenkomst gesloten met muziekdistributeur OD2 .

Tiscali-gebruikers krijgen toegang tot de content van BMG, EMI, Telstar, Realworld Records, Mushroom en V2. OD2 heeft daarnaast nog een samenwerkingsverband met het Engelse Association of Independent Music (AIM) , dat meer dan 500 onafhankelijke labels vertegenwoordigd. AIM sloot al eerder een distributieovereenkomst met Napster.

Een abonnement gaat minimaal 7 euro per maand kosten. De gebruiker kan hiervoor kiezen uit drie diensten. "Permanent downloads" biedt de mogelijkheid in een fonotheek te zoeken en bestanden te downloaden. Deze kopieën kunnen vervolgens op CD's gebrand worden of direct op draagbare muziekspelers worden gezet.

"Monthly Music Programs" biedt een maandelijks wisselende speellijst van nummers uit een bepaald genre. Gedurende 30 dagen kunnen deze onbeperkt gestreamd of gedownload worden. Met "Personal Playlist" neemt de gebruiker een maandabonnement op de hele fonotheek.

Betalingen kunnen vooraf of online plaatsvinden. Alle audio- en videobestanden zijn gecodeerd in WMA-format en beveiligd met DRM technologie, beide van Microsoft. Tiscali wil de dienst, die Tiscali Music Shop zal heten, vanaf half december in de 15 landen waar het bedrijf actief is, lanceren. Op 30 september telde Tiscali naar eigen zeggen 7,5 miljoen actieve gebruikers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond