Deel dit artikel
-

Online draagt bij aan resultaten TMG Groep, print blijft probleem

De online activiteiten en de gestegen omzet van Sky Radio Group waren onvoldoende om de gedaalde omzet van print bij de Telegraaf Media Groep te compenseren. De ingezette kostenbesparingen helpen echter wel. Het mediabedrijf noteerde over het derde kwartaal een verbeterd Ebitda ten opzichte van vorig jaar. Die eindigde op 35,3 miljoen euro tegen 26,2 miljoen vorig jaar om deze tijd. De omzet daalde 3,3 procent naar 407,2 miljoen.

De oplage-inkomsten daalden met 6,3 miljoen euro naar 213,2 miljoen. Bij dagblad De Telegraaf is sprake van minder abonnementen en een lagere losse verkoop. De extra investeringen met als doel het op peil houden van de oplage van De Telegraaf zijn in het vierde kwartaal van start gegaan.

De advertentie-inkomsten daalden met 12,4 miljoen euro. Bij zowel de landelijke als regionale dagbladen was sprake van een daling.

Daarnaast zijn er lichtpuntjes: Sky Radio Group wist de groei in luistercijfers verder te verzilveren. De advertentie-inkomsten van radio stegen met 3,2 miljoen. De overige opbrengsten stegen met 0,5 miljoen voornamelijk door een toename in niet nader gespecificeerde e-commerceactiviteiten. Verder verkocht TMG verkocht het afgelopen kwartaal het belang in de Duitse tv-zender ProSiebenSat.1, waarbij een boekwinst van 218,3 miljoen euro werd genoteerd.

In de toelichting staat dat Telegraaf Media Groep de ambitie heeft om het Nederlandse mediabedrijf van de toekomst te zijn, waarbij ‘de sterke merken in combinatie met journalistieke relevantie het hart van het bedrijf vormen’. In de nieuwe structuur wordt gewerkt aan verdere uitbouw van de merken, transformatie naar online-activiteiten en initiatieven gericht op groei.

TMG heeft inmiddels de organisatie aangepast en zet naar eigen zeggen sterk in op een verdere verlaging van de kosten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond