Deel dit artikel
-

Digitale proposities van TMG nog onvoldoende

De resultaten van uitgeverij TMG zijn in het derde kwartaal weer gedaald. Hoewel het kostenreductieprogramma van 120 miljoen euro op schema ligt, vallen de opbrengsten tegen en zijn de besparingen onvoldoende om de EBITDA te laten stijgen, zo stelt de uitgever.

De totale opbrengsten in de eerste negen maanden daalden met 5,7 procent naar 374,9 miljoen ten opzichte van 2013. EBITDA kwam uit op 30,9 miljoen euro.

Met name de opbrengsten uit printactiviteiten blijven achter en de kosten van de promotionele acties die in het verleden zijn gehouden om de oplagen te stimuleren wegen volgens CEO Geert-Jan van der Snoek niet op tegen de opbrengsten van die acties. De inkomsten uit advertenties daalden in de eerste negen maanden met 12,6 procent naar 122 miljoen.

De digitale proposities van TMG zijn tot nog toe onvoldoende om de teruggang in print op te vangen, zo constateert de uitgever. Toch liggen hier de meeste kansen: ‘Consumenten bewegen massaal naar online mediagebruik. In lijn met die trend zien we dat landelijke adverteerders hun budgetten steeds sneller verschuiven naar tv en online. In die verschuiving van de markt naar online mediagebruik liggen onze kansen om een voortrekkersrol te gaan spelen.’

Deel dit bericht

1 Reactie

Remi van Beekum

Kan iemand deze zin plaatsen? ” In lijn met die trend zien we dat landelijke adverteerders hun budgetten steeds sneller verschuiven naar tv en online. ”

In de laatste IAB/Deloitte Ad Spend study zien we dat de spend voor TV al een aantal jaren wat schommelt, maar in principe niet groeit. :
2010: 975
2011: 1017 (groei)
2012: 962 (krimp)
2013: 933 (meer krinp)
2014F: 961 (als forecast klopt ligt herstel, maar ten opzichte van 2011 nog steeds krimp)

Eigenlijk is de meerjarenconclusie als volgt:
Krimp: magazines en kranten (alle print)
Stabiel wat aan het schommelen in de marge: tv en radio
Groei: online.

Verkijkt TMG zich hier op de markt? Of weten ze iets wat het IAB en Deloitte niet weten?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond