Deel dit artikel
-

TNW: een meikermis voor geeks

Het was de eerste editie van The Next Web op de NDSM werf en meer dan ooit deed het jaarlijkse techfestival in Amsterdam de afgelopen twee dagen denken aan een meikermis. Met dank aan sponsor Porsche die een reuzenrad had besteld, pal naast een al even opmerkelijke pitchtoren.

Oprichters Boris Veldhuizen van Zanten en Patrick de Laive weten zo langzamerhand wel hoe ze een feestje moeten organiseren. Het openingsritueel waarin het duo een interactieve dans met virtuele figuren uitvoerde, was zoals gebruikelijk weer spectaculair.

The Next Web is een curieus festival. Het trekt duizenden buitenlandse bezoekers, maar krijgt van de internationale media nauwelijks aandacht. Voor die aandacht moet de gelijknamige Engelstalige nieuwssite, sinds kort in handen van The Financial Times, zelf zorgen.

In veertien jaar is TNW desondanks enorm gegroeid. TNW diehards herinneren zich nog de eerste edities in Tuschinski of de bescheiden evenementen in de Gashouder van de Westergasfabriek. Drie jaar terug waren er al tenten en barakken aan vastgebouwd en vanaf 2017 werd The Dome het middelpunt van een aanpalend festivalterrein compleet met catering en demopodia. En meer dan ooit drong de vergelijking met Lowlands op. Het festival groeide uit zijn jasje en is naar Noord verhuisd, op 10 minuten varen van het CS.

Thuisblijvers konden het evenement bijna integraal volgen via professioneel gedraaide streams vanaf elk podium. Met een paar festivalreportages op de koop toe.

In de loop der jaren hebben Veldhuizen van Zanten en De Laive een trouwe groep fans op zich heen verzameld die rustig een tent binnenlopen voor een spreker die ze niet kennen. 1500 bezoekers hoorden vrijdagmiddag de voor buitenlanders geheel onbekende Alexander Klöpping (Blendle) praten over zijn worsteling met het ondernemerschap.

De forse uitbreiding betekent helaas wel dat sponsors een stevige greep hebben gekregen op het programma: grote IT bedrijven, de politie en de Nederlandse overheid stonden op de beursvloer naast de gebruikelijke startups. ABN had zijn eigen evenemententent, waar het vooral ging om financieringen. Investeerdersplatform eToro had een groene tas met logo over iedere stoel in de grote hal gedrapeerd en mocht vanzelfsprekend ook een presentatie verzorgen. Vreemde eend in de bijt Lush Nederland pakte flink uit met een eigen stand om zijn fris geurende zepen onder de aandacht van het techpubliek te brengen. Dat zich nauwelijks leek te storen aan deze overvloed aan commercie.

Gepassioneerde sprekers die enkele jaren terug nog met grote zorg waren uitgezocht leken ditmaal te ontbreken. Topspreker Guy Kawasaki had weliswaar een paar leuke anekdotes uit de tijd dat hij met Steve Jobs aan de Macintosh werkte, maar zijn presentatie donderdag was weinig meer dan een opsomming van enkele zakelijke aanbevelingen. Nu 64 jaar oud heeft Kawasaki ook weinig andere ambities meer dan ‘van mijn gezin te genieten’.

Het maakte het publiek echter weinig uit. Je komt naar TNW om de sfeer op te snuiven en je techenthousiasme met anderen te delen. Onder het genot van burgers, wraps en smoothies. Volgend jaar zijn we er allemaal weer bij.

Foto’s zijn van Dan Taylor, Janus van den Eijnden, Beto Ruiz Alonso en anderen.

 

Deel dit bericht

7 Reacties

Rodger

Wat een zuur artikel! Ik krijg wel een heel erg het was niet ons feestje dus laten we er eens even lekker zeuren gevoel bij. Bij Emerce E-day staat een hele hal vol sponsoren, wat is er anders dan? En ik heb inderdaad niemand gehoord die de sponsoren vervelend, niet passend of opdringerig vond. Qua sprekers was voor iedereen wat wils, Guy zijn verhaal was gewoon een luchtige start van een interessant 2 daags event waarbij ik veel inspiratie, contacten en kennis heb opgedaan. Iets meer waardering voor wat de 2 heren opgezet hebben zou wel op zijn plaats zijn.

Jan Libbenga (Emerce)

Dat is een wel erg zure opmerking voor een artikeltje dat helemaal niet zuur is bedoeld, een enkele kritische noot daargelaten. Emerce gaat elk jaar met plezier naar TNW en we kunnen er qua sfeer zelfs nog wat van leren.

Rodger - 1975

Beste Jan, misschien dat het niet zo bedoeld is maar zo komt het wel op mij over. Hoe moet ik meikermis, The Next Web is een curieus festival, de forse uitbreiding betekent helaas wel dat sponsors een stevige greep hebben gekregen op het programma en gepassioneerde sprekers die enkele jaren terug nog met grote zorg waren uitgezocht leken ditmaal te ontbreken anders lezen? De foto’s vind ik trouwens ook bijzonder gekozen, is er een reden dat er weinig of geen bezoekers op staan?

Jan Libbenga

‘De foto’s vind ik trouwens ook bijzonder gekozen, is er een reden dat er weinig of geen bezoekers op staan?’

Dat moet je TNW vragen. Die heeft deze buitenfoto’s ter beschikking gesteld. Het terrein is overigens vele malen groter dan van voorgaande edities, en het was er eigenlijk alleen tijdens de lunch druk, zoals je wellicht gemerkt hebt. Buiten de lunch zat iedereen ‘binnen’.

bart

moet zeggen dat ik het wel een beetje met rodger eens ben hoor Jan. Het is wel een beetje eenzijdig.
Je vergeet nog wel wat dingen te melden als workshops, roundtables, etc.
En ik heb echt genoeg hele interessante sprekers gezien die ik nergens anders zie in NL voor dat geld. (james beacham bijvoorbeeld, de dame van google, van strava, de ceo van randstad, de meneer van redbull, etc etc) En dat is niet anders dan toen ik op crappy wifi probeerde iets te tweeten in 2011 vanuit die ene hal op het westergas terrein. Je moet alleen wel zelf ff op zoek.

wat ik met je eens ben: Emerce kan er nog wel wat van afkijken en volgend jaar komen we allemaal weer.

Jan Libbenga (Emerce)

@ Bart, allemaal waar, maar zelfs met zijn tweeën (collega Erwin Boogert was er ook) kun je niet alles zien of volgen.

Het is ook niet zo dat ik slechte lezingen heb gezien, maar wel veel lezingen van het type Raj Samani (McAfee), waarvan ik toch ergens het gevoel kreeg dat er iets verkocht moest worden.

PS De wifi bleef zelfs in de Main Hall met 1500 bezoekers verrassend stabiel en snel.

Bartq

Dat begrijp ik volledig, maar dat lees ik niet in je stuk. Zo zal iedereen zijn beeld ervan hebben. Je had wel kunnen noemen dat er bepaalde namen zijn en wat er nog meer te doen was. Je hebt nu alleen de commerciële highlights opgenoemd. Dat doet er geen recht aan.

tips voor een verhaal zonder verkoop: kijk de lezing van James Beacham terug (CERN), Cassie Kozyrkov (google), Andreas Gall (Red bull), Simon Kemp (datareportal. Komt vast nog op YT te staan. of kijk hier https://thenextweb.com/conference/live/venue-01

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond