Deel dit artikel
-

De toekomst van online business volgens Hubert Deitmers, Tim van der Wiel, Marijn Pijnenborg, Oscar Kneppers, Eva de Mol en Rutger van Zuidam

De Nederlandse online industrie heeft zich in de afgelopen decennia ontwikkeld van pionierswerk tot een professionele sector met grote impact op het dagelijks leven. En lijkt andermaal aan de vooravond van grote veranderingen te staan. Met verschillende prominente online ondernemers blikken we terug op ‘defining moments’ en werpen we vooral een blik vooruit. Welke veranderingen gaan er komen? Welke lessen nemen we mee? En welke aannames moeten we juist loslaten?

Het is misschien wat onverwacht, zegt hij, maar de aanslag op het World Trade Center in 2001, was voor Oscar Kneppers, oprichter van House of Origin (o.a.) en founding editor van Emerce Magazine, het ‘defining moment’ voor de online industrie. “Toen viel de bodem onder alles uit. Eind jaren negentig was al wel duidelijk dat de bubbel zou barsten, maar door de aanslagen was ineens het algehele vertrouwen in alles weg. Het besef van wat belangrijk was veranderde, er was onveiligheid voelbaar.” De internetindustrie moest volgens Kneppers helemaal terugvallen op zichzelf en weer from scratch beginnen. Wat de reden is dat de sector zich op eigen kracht heeft weten te ontwikkelen en zich door alle bestaande industrieën heeft verspreid. In een enorm tempo. “Tijdens de crisis van 2000/2001 hoorden we vaak dat we het niet te rooskleurig moesten voorstellen, maar alle inschattingen bleken veel te voorzichtig.”

Je wilt magazine content lezen. Log in of meld je aan voor Emerce Premium!

  • Krijg toegang tot Premium content
  • Gratis tickets voor E-commerce Live! en Digital Marketing Live!
  • Ontvang de print-specials EGUIDE en Emerce 100