Deel dit artikel
-

Toezichthouders van SDT breiden samenwerking in digitaal toezicht uit

Het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) zal twee extra zogeheten Kamers oprichten voor het afstemmen van toezicht op online platforms en op kunstmatige intelligentie.

Bij deze Kamers zullen ook andere toezichthouders worden betrokken dan de leden van het SDT, dat in oktober 2021 werd opgericht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Financiële Markten (AFM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en het Commissariaat voor de Media (CvdM).

De eerste twee resultaten van deze bundeling zijn gepubliceerd: gezamenlijke uitgangspunten over effectieve online informatieverstrekking, en uitgangspunten voor online kindermarketing. Het vervolg hierop is een gezamenlijk onderzoek van de betrokken toezichthouders naar transparantie bij influencers.

De vier toezichthouders zien er elk vanuit hun eigen taken op toe dat bedrijven en organisaties die actief zijn in de digitale sector hun afnemers tijdig en volledig informeren.
Deze informatie is bedoeld om mensen te helpen verstandige keuzes te maken.

Een volgende stap is dat de toezichthouders gezamenlijk gedragskundig onderzoek gaan
doen naar de effectiviteit van de transparantie van influencers, onder andere over hun
commerciële belangen. Door te onderzoeken of volgers de informatie zien en begrijpen die
influencers hierover geven, willen de toezichthouders tot betere uitgangspunten komen voor de toepassing van de transparantieverplichtingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond