TomTom keert terug naar de consumentenmarkt met nieuwe rijassistent

Na jaren van focus op zakelijke oplossingen richt TomTom zich weer nadrukkelijk op consumenten. Het Nederlandse bedrijf introduceert vandaag een eigen rijassistent, die samen met een nieuwe gratis TomTom-app een complete oplossing moet vormen om automobilisten onderweg beter te informeren.
Het apparaatje, simpelweg Tom genoemd, is klein, magnetisch aan het dashboard te bevestigen en werkt zonder scherm of spraakfunctie. In plaats daarvan waarschuwt het bestuurders via LED-signalen (rood, oranje of groen) en een zoemer voor onder meer flitspalen, files en gevaarlijke situaties. Zo blijft de aandacht maximaal op de weg gericht.
Tom schakelt automatisch in bij het starten van een rit en ontvangt alle informatie van de bijbehorende TomTom-app, die stilletjes op de achtergrond draait. Bestuurders krijgen daardoor verkeerswaarschuwingen, ook wanneer ze geen actieve navigatie gebruiken.
Emerce kreeg de rijassistent gisteren al te zien op het Amsterdamse hoofdkantoor van TomTom. Het compacte apparaatje wordt met bluetooth aan de smartphone gekoppeld en hoeft pas na een maand gebruik weer opgeladen te worden met een USB kabel.
De nieuwe app bevat real-time kaarten, actuele snelheidslimieten en uitgebreide flitspaalgegevens voor Europa en Noord-Amerika. Dankzij TomToms wereldwijde netwerk van gebruikers worden dagelijks miljarden datapunten verzameld, wat zorgt voor zeer nauwkeurige verkeersinformatie en dynamische routeadviezen.
Opvallend is dat gebruikers geen abonnement hoeven af te sluiten. Er zijn alleen kosten voor de rijassistent zelf.
Hoewel TomTom nog steeds consumentenproducten levert, waaronder navigatiekastjes voor in de auto, richt het Nederlandse bedrijf zich eigenlijk vooral op de zakelijke markt. Uitstapjes naar slimme horloges en actiecamera’s zijn al jaren geleden stopgezet.
Tom by TomTom is vanaf 25 september exclusief te reserveren via TomTom.com, en vanaf oktober ook verkrijgbaar via Amazon en geselecteerde winkels voor 79,99 euro.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Freek Meijers - Synergix Consulting BV
in mijn vraagstelling zit gelijk ook een waardeoordeel maar ik laat me graag overtuigen en ik ben heel benieuwd:
– wat kan deze assistent meer dan bijv Waze, Google Maps en/of Flitsmeister? En deze zijn ook nog grotendeels gratis
– wat zijn de klantinzchten dat men een apart apparaatje wil aanschaffen?
– welke klantgroepen worden hiermee bediend?
– waarom is een apparaatje nodig en kan het niet met alleen een app af?
– wordt dit een succes? (is het bedoeld om een succes te worden)