Deel dit artikel
-

‘TomTom stapt uit wearables’

Het ziet ernaar uit dat TomTom na de tegenvallende kwartaalcijfers afscheid gaat nemen van zijn sporthorloges en actiecamera’s. CEO Harold Goddijn liet bij de halfjaarcijfers vorige week doorschemeren dat hij alle strategische opties wil onderzoeken.

TomTom nam vorige week een afboeking van 169 miljoen euro op in zijn kwartaalcijfers. Dat betrof niet alleen wearables, het ging ook om een restant van de goodwill van de overname van kaartenbouwer TeleAtlas nu alweer bijna tien jaar geleden.

Formeel is het besluit over de sluiting van de sportdivisie nog niet gevallen. Maar Goddijn erkende ‘dat we zo niet door kunnen gaan’. ‘We dachten dat de matige resultaten in het eerste kwartaal van tijdelijke aard waren, maar ook na een marketingcampagne in het tweede kwartaal bleef de groei uit’, moest Goddijn bij de presentatie van de financiële resultaten toegeven.

De site Wearable.com weet te melden dat TomTom al zou hebben besloten om de plannen voor een Bandit 2 actiecamera te schrappen. Ook zijn al diverse verantwoordelijke marketing- en communicatimanagers de afgelopen maanden opgestapt, zowel in Amsterdam als in Engeland.

De site citeert Gap Intelligence, die constateert dat de TomTom wearables Adventurer en Touch nooit de Amerikaanse retailmarkt hebben bereikt, wat meestal een aanwijzing is dat producten die voor de wereldmarkt zijn bestemd niet goed lopen.

Beleggersvereniging VEB was al tot de conclusie gekomen dat alle kaarten voortaan worden gezet op activiteiten met een hogere marge.

Het is immers geen geheim dat de markt voor gadgets moordend is – er zijn nauwelijks toetredingsbarrières – en TomTom een kleinduimpje is tussen giganten.

Het merk TomTom had verder eenvoudigweg onvoldoende onderscheidend vermogen en aantrekkingskracht om de concurrentie te winnen van spelers als Apple, Fitbit, Garmin en Nike bij horloges en GoPro, Polaroid en HTC bij de actiecamera´s.

De verkopen moesten naar 200 miljoen euro groeien voordat TomTom break even zou draaien, maar in de stagnerende markt is het moeilijk deze kritieke omvang te halen, vertelde CEO Goddijn. De omzet bleef steken op zo’n 100 miljoen euro.

Niet alleen TomTom heeft het moeilijk. De markt voor wearables heeft al meer slachtoffers gemaakt. Merken als Misfit en Pebble zijn verkocht, Jawbone trok zich onlangs terug uit de markt en Intel sluit zijn wearables-divisie.

Beleggersvereniging VEB is overigens niet somber. TomTom mag dan kleiner worden, door de transformatie van een hardware naar een software- en servicebedrijf, wordt het stukje bij beetje wel winstgevender.

Deel dit bericht

2 Reacties

armand verhoef - Eurofuncenter

Daarbij ook nog dat je mobieltje de vervanger is van een tomtom met bv google maps. Hopenlijk vinden ze de wijsheid. De lancering van de bandit had ik al mijn vraagtekens bij. Ze zouden gopro wel even van de troon stoten… terwijl dat merk vanuit de niche is begonnen, tomtom koos voor full attack in mediamarkt. Dan leg je geen basis volgens mij.

Eric

Jammer ben eigenlijk zeer tevreden met Mn Tom Tom sporthorloge

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond