Deel dit artikel
-

Top-5 Contentleveranciers

Contentleveranciers

Winnaar: ANP

  1. ANP
  2. Reuters
  3. Bloomberg
  4. Endemol
  5. Associated Press (AP)

Erik van Gruijthuijsen, hoofdredacteur/directeur media ANP:

Zo’n 400 berichten, honderden foto’s en tientallen video’s gooit het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) gemiddeld per dag de wereld in. "Berichtte je vijf jaar geleden één keer per dag over een onderwerp, nu ververs je dat bericht een paar keer per dag," legt hoofdredacteur/directeur Erik van Gruijthuijsen uit. "En waar eerst twee foto’s volstonden, levert het ANP nu tien tot twaalf beelden om alle gebruikers tevreden te stellen. De behoefte aan nieuws lijkt bijna onbevredigbaar. Zowel in tekst als in beeld. Mensen willen zien hoe het nieuws zich ontwikkelt. Vroeger moesten traditionele media als krant en televisie wachten op wat het ANP bracht. Nu verschijnt ons nieuws aan de lopende band op internet."

Content is nog nooit zoveel gebruikt: de beschikbaarheid is enorm, nieuws staat direct overal. "Prachtig", vindt Van Gruijthuijsen dat. Een nadeel is er ook: "Het is makkelijk meeliften op de content van het ANP, maar het heeft de perceptie doen ontstaan dat het niets waard is." 2009 was een moeilijk jaar, vooral op het gebied van fotografie. Vast personeel heeft plaatsgemaakt voor freelancers. "Nu is het ANP financieel weer gezond."

"De toename van nieuwsdragers als smartphones en tablets is een goede ontwikkeling voor de hele sector," constateert de hoofdredacteur. Voor het ANP betekent dit dat de digitale nieuwsleverancier komend jaar nog meer en vaker nieuws moet gaan verversen en verrijken. "Natuurlijk geeft dat druk", erkent Van Gruijthuijsen, "maar voor ons nieuwsjunkies is het go with the flow en knallen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond