Deel dit artikel
-

Topman Ahold: Bonuskaart wordt vervangen door mobiele app

Topman Dick Boer van Ahold denkt dat loyatykaarten zoals de Bonuskaart uiteindelijk worden vervangen door nieuwe technologie. Het ligt voor de hand dat dat een eigen app of integraties met apps van derde partijen zijn.

Dat zegt Boer tegen McKinsey dat onlangs een profiel van zijn Ahold publiceerde.

“Als je met onze app Appie een bestelling plaatst, kent deze al je klantgegevens. Maar als je naar de winkel gaat, moet je je nog iedere keer identificeren met je spaarkaart. Ik denk dat deze kaarten op den duur worden vervangen door nieuwe technologie. Maar dat duurt langer dan menigeen nu aanneemt. Er zijn immers mensen die noch de kaarten nog hun technologische vervangers gebruiken. Je moet dus en de loyalty card en de mobiele app bieden.”

Uit het vraaggesprek komt naar voren dat het mobiele kanaal centraal staan in Boers strategie. “We kunnen niet om mobiele apparaten en technologie heen. Uiteindelijk kun je op je telefoon of tablet hetzelfde als op je thuiscomputer.”

In Amerika worden nu de eerste proeven met mobiel betalen gehouden. Klanten hoeven in theorie enkel hun telefoon slechts langs de kassa te zwaaien om te betalen, coupons in te wisselen en punten te sparen. De praktijk is nog even iets complexer. Klanten moeten de drager van de NFC-chip nog apart opladen met geld voordat ze een betaling kunnen verrichten. “Dat moet eenvoudiger.”

Foto: FaceMePLS (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

Bart Jaspers

Dick heeft helemaal gelijk. Cards verdwijnen snel. En dus ook de bijbehorende terminals. Maar nfc zal niet de #consumer unique identifier# worden, dus gaat de verandering nog sneller dan Dick denkt. Ik kan online bij ah.nl en met de app toch ook inloggen zonder die vervelende nfc-chip? @Dick, bij je hockeyvereniging kan men ook al cashless en tokenless betalen zonder nfc met een app. Slim-betalen.nl, hándig !!

Edwin de Ron

De vraag is natuurlijk waar straks de ‘point of sale’ staat of ‘is’ waarbij de consument en de retailer elkaar ontmoeten.
Is dat kassa met de loopband zoals we die nu kennen? Dan is een fysiek ding logisch. Wordt het de smartphone waarmee ik zelf mijn boodschappen scan en afreken met iDEAL Mobiel? Dan is het gewoon een online betaling met een profieltje. Wordt het de tablet van de verkoper met daaraan een mPos of stuurt hij het betaalverzoek naar de telefoon van de klant? Dit zijn wel gave onderwerpen om met elkaar over te spreken. Kennis en ervaring genoeg in huis!
Oh ja, geld opladen?! Dat is achterhaald! Gewoon rechtstreeks vanaf je bankrekening op alle kanalen ‘one click buy’betalen, ongeacht bank en telco.

Jeroen Bos

Het grote probleem voor bedrijven met bestaande systemen is tweeledig: 1. Wanneer gaan we onze kassa’s aanpassen en met welke technologie? 2. Bestaande leveranciers en systemen gaan uit van het koppelen van off- en online systemen terwijl dit één geïntegreerd geheel zou moeten zijn. Een online gekochte en betaalde order moet direct beschikbaar zijn in alle systemen en moet ook direct via dezelfde methode terugbetaald kunnen worden zonder administratieve handelingen. De bedrijven die het pinverkeer regelen zijn nog steeds anderen dan die online betalingen afhandelen. Er is gelukkig in NL al een oplossing beschikbaar, maar het is de vraag in hoeverre bedrijven als AH hierin meegaan. Voor bedrijven die op het punt staan nieuwe kassa systemen neer te zetten is dit een lastige beslissing. Eén ding is zeker: zorg voor volledige integratie van kanalen, anders ben je niet “future proof”……

Erwin Boogert

Als ik je scenario’s lees, vraag ik me of het eigenlijk wel of-of is en geen en-en. Of is dat te verwarrend? Als je me het nu zou vragen dan is de lopende band nu (nog) prima. Of eigenlijk: de wandelroute die eraan vooraf ging. Maar goed, ik heb dan ook nog geen vergelijkingsmateriaal.

Menno Diepenhorst

Het grootste probleem van online betalingen (zoals nu wordt aangeboden) zijn de veel te hoge transactie kosten (2,7%). Voor een supermarkt omgeving niet geschikt.

Kijk eens naar Dwolla.com. Dat biedt betalen en een betalingsverzoek doen als functie, en tegen een concurerend tarief ($0,25 bij betalingen boven $10,00 en gratis daaronder).

Zelfscannen met een mobiele telefoon kan al met de eezee-app 😉 http://eepurl.com/BauPP.

Voordelen, puntensparen enz. kan automatisch worden bijgehouden, in een connected shopper omgeving.

Het lezen van een barcode van de telefoon is ook eenvoudig en natuurlijk wil je niet dat je klant zijn of haar telefoon moet overhandigen. Daar zijn standaard oplossingen voor zoals: http://youtu.be/PwJBn5hYTv0

Jen

Erg handig. Maar wat als je nou niet met je mobiel naar de supermarkt wilt: 1 omdat je niet wilt dat die uit je tas gestolen wordt, 2 omdat het onbeleefd is om met je toestel in je nek en een tros bananen in de hand te moeten mompelen dat je zo terugbelt omdat je aan de kassa staat.

bart

@Jen, dan neem je contant geld mee, omdat dát zo lekker uit je tas en je boekzak gestolen kan worden. Of je koopt gewoon op je blauwe ogen. Of…

Hedwig Wassing

@Erwin, Ga maar uit van en-en. De of-of variant is in de praktijk zelden aan de orde; alleen in theorie 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond