Deel dit artikel
-

TPG Post start postzegel-weblog

TPG Post heeft gisteren stilletjes de weblog Postzegelblog.nl gelanceerd. Niet de hardcore filatelisten, maar de miljoen potentiële Nederlandse postzegelverzamelaars vormen de voornaamste doelgroep. Op termijn wil TPG Post ook advertenties op het blog plaatsen, maar voor het eerste jaar is nog geen verdienmodel geformuleerd.

Postzegelblog.nl biedt postzegelnieuws en een platform over postzegelthema’s. Ook is er een agenda voor beurzen en veilingen en een prikbord waarop bezoekers eigen advertenties kunnen plaatsen. Verder biedt de Postzegelblog onder andere een versie voor mobiele internetgebruikers, een zoekfunctie voor het nieuwsarchief & links naar andere postzegelsites.

"Waar we erg trots op zijn is onze Postzegelklikker, een RSS-tool die het voor postzegelfans gemakkelijk maakt om al het postzegelnieuws te volgen", aldus Frank Janssen, auteur van het weblog Frankwatching en als consultant betrokken bij de Postzegelblog. "In tegenstelling tot soortgelijke readers van de kranten kun je bij ons ook eigen feeds toevoegen en maken we gebruik van fotofeeds en tags (Flickr)."

Postzegelverzamelaars reageerden gisteren blij maar verrast. "Een postzegelweblog? Ik weet nergens van", zei Ties Koek, voorzitter van de Nederlandse Bond van Filatelisten Vereniging. "Wij hebben twee keer per jaar periodiek overleg met TPG Post, maar dit is de eerste keer dat ik erover hoor. Wij zijn niet bij de voorbereidingen betrokken geweest, maar elk initiatief om postzegels te promoten kan ik alleen maar toejuichen."

Volgens Rob van Bruggen van de Nederlandse Vereniging van Postzegelverzamelaars, kan het weblog helpen een negatieve trend te keren. "Nederland telt tussen de 20.000 en 25.000 geregistreerde postzegelverzamelaars. Maar dat aantal is helaas afnemende. Door internet zijn verzamelaars niet meer zo afhankelijk van verenigingen. Als de contributie te hoog wordt, zeggen ze op, en gaan ze via internet zelf aanbieden of kopen. Dit is een mooi initiatief om alles weer bij elkaar te brengen."

Serieuze geregistreerde filatelisten vallen eigenlijk buiten de doelgroep. "De weblog richt zich niet direct op de heavy verzamelaars, maar meer op de groep eronder", zegt Lia Vieveen, communicatiecoördinator internet bij TPG Post: "Er zijn in Nederland zo’n miljoen potentieel geïnteresseerden, voor wie de filatelistenverenigingen net iets te gespecialiseerd zijn. Met Postzegelblog.nl willen we hen een laagdrempelig platform bieden."

Is ze niet bang dat de serieuze verzamelaars zich gepasseerd voelen? "Nee, want zoiets overkoepelends als dit, bestaat nog helemaal niet. Er zijn wel wat verkoop- en verenigingensites, maar nergens is een plek voor nieuws en discussie. TPG Post heeft nu op de website alleen een sec persberichtje als er weer een nieuwe postzegel uitkomt, en een link naar de webwinkel, maar verder niets. Het weblog moet een platform worden waarop over nieuwe postzegels kan worden gediscussieerd Dat mag best kritisch zijn. We hebben externe bloggers aangetrokken die kunnen schrijven wat ze willen. De directie heeft daarop geen invloed."

Uiteindelijk is het ook de bedoeling om advertenties op het blog te plaatsen. "Maar voor het eerste jaar is daar nog geen verdienmodel voor gemaakt", zegt Lieveen. "Een miljoen potentieel geïnteresseerden zegt natuurlijk nog niets over het sitebezoek. Daarvoor hebben we ook nog geen targets geformuleerd. Verbreden van de interesse voor postzegels is voorlopig de voornaamste doelstelling. En het blog voor TPG sowieso een leuke manier om te experimenteren met webloggen. Ja, daarvoor hebben we best een paar drempeltjes moeten nemen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond